Dieselkäyttöisten henkilöautojen kehityksen vaikutukset kylmissä olosuhteissa
Tyykiluoto, Sami (2011)
Tyykiluoto, Sami
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025480
Tiivistelmä
Työssä selvitetään, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet siihen, ettei nykyaikainen dieselmoottori tuota jäähdytysjärjestelmään tarpeeksi hukkalämpöä moottorin ja ohjaamon lämmittämiseksi kylmissä olosuhteissa. Työ on luonteeltaan kirjallisuustutkimus.
Työssä perehdytään merkittävimpiin moottorin hyötysuhdetta parantaneisiin tekijöihin. Ruiskutusjärjestelmien ja ahtamismenetelmien kehityksen myötä saavutetaan suoraruiskutuspalotilalla korkea hyötysuhde. Suoraruiskutuspalotilan ansiosta moottoreissa voidaan myös käyttää alhaisempaa puristussuhdetta. Moottorin iskutilavuutta ja välityssuhdetta pienentämällä on saavutettu alhaisempi moottorin ominaiskulutus. Myös jäähdytysjärjestelmään liitettävät laitteet vaikuttavat moottorin lämpenemiseen.
Moottorin tuottama mekaaninen energia käytetään ajovastuksien voittamiseen. Ilmanvastuskerrointa, vierintävastuskerrointa ja ajoneuvon massaa pienentämällä voidaan polttonesteen kulutusta laskea.
Erityyppisillä lisälämmitysratkaisuilla on pyritty vaikuttamaan moottorin ja ohjaamon lämpenemiseen. Viimasuojilla voidaan nopeuttaa moottorin lämpenemistä moottoritilan ilmavirtausta rajoittamalla. Polttonestekäyttöisillä lisälämmittimillä on suuri teho ja lämmitysvastuksilla ohjaamon ilmaa voidaan lämmittää nopeasti, mutta nämä menetelmät kasvattavat polttonesteen kulutusta. Lämmönvaraajilla moottorin tuottamaa lämpöä voidaan varastoida. Pakokaasujen energian käyttäminen hyväksi ratkaisisi ongelmat, mutta lainsäädäntö ei kannusta uusien menetelmien käyttöönottoa.
Työssä perehdytään merkittävimpiin moottorin hyötysuhdetta parantaneisiin tekijöihin. Ruiskutusjärjestelmien ja ahtamismenetelmien kehityksen myötä saavutetaan suoraruiskutuspalotilalla korkea hyötysuhde. Suoraruiskutuspalotilan ansiosta moottoreissa voidaan myös käyttää alhaisempaa puristussuhdetta. Moottorin iskutilavuutta ja välityssuhdetta pienentämällä on saavutettu alhaisempi moottorin ominaiskulutus. Myös jäähdytysjärjestelmään liitettävät laitteet vaikuttavat moottorin lämpenemiseen.
Moottorin tuottama mekaaninen energia käytetään ajovastuksien voittamiseen. Ilmanvastuskerrointa, vierintävastuskerrointa ja ajoneuvon massaa pienentämällä voidaan polttonesteen kulutusta laskea.
Erityyppisillä lisälämmitysratkaisuilla on pyritty vaikuttamaan moottorin ja ohjaamon lämpenemiseen. Viimasuojilla voidaan nopeuttaa moottorin lämpenemistä moottoritilan ilmavirtausta rajoittamalla. Polttonestekäyttöisillä lisälämmittimillä on suuri teho ja lämmitysvastuksilla ohjaamon ilmaa voidaan lämmittää nopeasti, mutta nämä menetelmät kasvattavat polttonesteen kulutusta. Lämmönvaraajilla moottorin tuottamaa lämpöä voidaan varastoida. Pakokaasujen energian käyttäminen hyväksi ratkaisisi ongelmat, mutta lainsäädäntö ei kannusta uusien menetelmien käyttöönottoa.