Yrityksen kansainvälistyminen
Saukko, Hannele (2011)
Saukko, Hannele
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025577
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Saukko, Hannele. 2011. Yrityksen kansainvälistyminen Aasiaan. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Liiketalouden koulutusohjelma. Suuntautuminen kansainvälinen markkinointi. Sivuja 46.
Oma kiinnostus Aasian kulttuuria ja kauppaa kohtaan sekä case yrityksen tarpeet antoivat tutkimukselle aiheen tutkia Aasiaa kansainvälistymisen kohteena. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa kansainvälistymisestä pk-yritykselle.
Opinnäytetyö kartoittaa pk-yrityksen kohtaamia haasteita ja keinoja niiden voittamiseksi. Opinnäytetyössäni tutkin; kuinka pk-yrityksen kansainvälistyminen tapahtuu ja onko kansainvälistyminen Aasiaan Polar Metalli Oy:lle hyvä vaihtoehto. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään kansainvälistymiseen ja sen eri muotoihin sekä Aasian liiketoimintaympäristöön.
Opinnäytetyössäni käytin kvalitatiivista tapaustutkimusta, tapauksena case yritys Polar Metalli Oy. Teoriaosuus rakentuu kansainvälistymistä ja Aasiaa käsittelevälle lähdekirjallisuudelle ja empiirinen osio pitää sisällään haastatteluita sekä omaa pohdintaa. Empiirinen tutkimusmateriaali kerättiin haastatteluilla kahdelta suomalaiselta yritykseltä: Virvatuli-valaisimet Oy:ltä ja Lappset Group Oy:ltä.
Tuloksissa tarkastelin haastatteluissa esille nousseita asioita, sekä kävin läpi kirjallisuudesta saamaa tietoa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, miten ja mihin Polar Metalli Oy:n olisi tuotannollisesti ja taloudellisesti järkevintä laajentaa kansainvälistymistään. Haastatteluissa ilmeni asioita, joita Polar Metalli Oy:n tulisi ottaa huomioon aloittaessaan toimintaa Aasiassa.
Tässä tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella voidaan todeta, että kansainvälistyminen Aasiaan vie yleensä aikaa ja resursseja. Edessä voi olla pk-yritykselle suuria haasteita ja esteitä, joista on mahdollista kuitenkin selviytyä asiantuntijoiden ja omien tietojen avulla. Ongelmilta voi välttyä, kun yrityksen henkilöstö on perehtynyt maan liiketoimintatapoihin ja kulttuuriin. Liiketoimintatavat, politiikka sekä kulttuurit poikkeavat paljon meidän suomalaisten tavoista.
Asiasanat: kansainvälistyminen, Aasia, pieni ja keskisuuri teollisuus.
Saukko, Hannele. 2011. Yrityksen kansainvälistyminen Aasiaan. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Liiketalouden koulutusohjelma. Suuntautuminen kansainvälinen markkinointi. Sivuja 46.
Oma kiinnostus Aasian kulttuuria ja kauppaa kohtaan sekä case yrityksen tarpeet antoivat tutkimukselle aiheen tutkia Aasiaa kansainvälistymisen kohteena. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa kansainvälistymisestä pk-yritykselle.
Opinnäytetyö kartoittaa pk-yrityksen kohtaamia haasteita ja keinoja niiden voittamiseksi. Opinnäytetyössäni tutkin; kuinka pk-yrityksen kansainvälistyminen tapahtuu ja onko kansainvälistyminen Aasiaan Polar Metalli Oy:lle hyvä vaihtoehto. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään kansainvälistymiseen ja sen eri muotoihin sekä Aasian liiketoimintaympäristöön.
Opinnäytetyössäni käytin kvalitatiivista tapaustutkimusta, tapauksena case yritys Polar Metalli Oy. Teoriaosuus rakentuu kansainvälistymistä ja Aasiaa käsittelevälle lähdekirjallisuudelle ja empiirinen osio pitää sisällään haastatteluita sekä omaa pohdintaa. Empiirinen tutkimusmateriaali kerättiin haastatteluilla kahdelta suomalaiselta yritykseltä: Virvatuli-valaisimet Oy:ltä ja Lappset Group Oy:ltä.
Tuloksissa tarkastelin haastatteluissa esille nousseita asioita, sekä kävin läpi kirjallisuudesta saamaa tietoa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, miten ja mihin Polar Metalli Oy:n olisi tuotannollisesti ja taloudellisesti järkevintä laajentaa kansainvälistymistään. Haastatteluissa ilmeni asioita, joita Polar Metalli Oy:n tulisi ottaa huomioon aloittaessaan toimintaa Aasiassa.
Tässä tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella voidaan todeta, että kansainvälistyminen Aasiaan vie yleensä aikaa ja resursseja. Edessä voi olla pk-yritykselle suuria haasteita ja esteitä, joista on mahdollista kuitenkin selviytyä asiantuntijoiden ja omien tietojen avulla. Ongelmilta voi välttyä, kun yrityksen henkilöstö on perehtynyt maan liiketoimintatapoihin ja kulttuuriin. Liiketoimintatavat, politiikka sekä kulttuurit poikkeavat paljon meidän suomalaisten tavoista.
Asiasanat: kansainvälistyminen, Aasia, pieni ja keskisuuri teollisuus.