Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ryhmäksi kasvaminen klassisen baletin erikoiskoulutusluokalla

Leskinen, Elina (2011)

Avaa tiedosto
Leskinen_Elina.pdf (591.3Kt)
Lataukset: 


Leskinen, Elina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025642
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkastelee ryhmän kehitysprosessia kirjallisuutta ja käytännön havaintoja yhdistellen. Aiheenvalinnan tarkoituksena on perehtyä ryhmän kehittymiseen sekä tarkastella kehitysprosessiin olennaisesti kuuluvia vuorovaikutusta ja ryhmän jäsenille muodostuvia rooleja. Opinnäytetyöni perustuu kirjallisuuteen sekä työharjoitteluryhmästäni tekemääni tutkimukseen.

Tutkimukseni on luonteeltaan tapaustutkimus. Sen tarkoituksena on selvittää, muodostuuko opettamistani oppilaista ryhmä ja kehittyykö heille ryhmän kannalta olennaista vuorovaikutusta ja rooleja. Tutkimusmenetelminä käytetään havaintopäiväkirjaa, videokuvausta sekä lomakekyselyitä. Kyselyiden vastausten perusteella laaditaan sosiogrammeja ryhmän sosiaalisista suhteista sekä taulukko jäsenten rooleista. Tutkittava ryhmä on työharjoitteluryhmäni, klassisen baletin erikoiskoulutusluokka, joka aloitti toimintansa syksyllä 2010. Tutkimus sijoittuu tutkittavan ryhmän ensimmäiseen lukukauteen. Tutkimusjakson alkaessa ryhmässä on seitsemän oppilasta, ja myöhemmin ryhmään liittyy yksi jäsen lisää. Tutkimusjakson pituus on 16 viikkoa.

Ryhmästä tekemäni havainnot ja päätelmät eivät ole yleispäteviä, sillä ne perustuvat subjektiivisiin kokemuksiini tutkittavasta ryhmästä. Omien näkemysteni rinnalle olen tuonut oppilaideni näkemykset ryhmän sosiaalisista rakenteista sekä ryhmään muodostuneista rooleista. Yleispätevyyden sijaan opinnäytetyöni tarjoaa näkökulman ryhmän kehitysprosessin kulkuun.

Johtopäätös tutkimuksestani on, että tutkittavista oppilaista kehittyy ryhmäkokonaisuus. Jäsenten välille muodostuu vuorovaikutusta, ja roolit kehittyvät. Tutkimuksen aikana yhteenkuuluvuuden tunne ryhmässä kasvaa ja ryhmän jäsenten välille kehittyy sosiaalisia suhteita. Tutkimusjakson päättyessä ryhmäksi kehittymisen prosessi ei ole tullut päätökseensä vaan oletettavasti jatkuu edelleen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste