Asiakkaiden kokemuksia Oulun työvoiman palvelukeskuksen kuntouttavasta työtoiminnasta
Päkkilä, Eeva; Pasma, Katja (2011)
Päkkilä, Eeva
Pasma, Katja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035705
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli kehittää Oulun työvoiman palvelukeskuksen tarjoamia palveluita resurssien kohdentamiseksi asiakkaiden kannalta tehokkaasti. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alle 30 –vuotiaiden asiakkaiden kokemuksia Oulun työvoiman palvelukeskuksen kuntouttavasta työtoiminnasta. Lisäksi selvitimme kuntouttavan työtoiminnan merkitystä asiakkaan voimaantumiseen, elämänhallintaan ja työ- ja toimintakykyyn.
Tutkimuksemme on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin syksyllä 2010 haastattelemalla viittä kuntouttavassa työtoiminnassa ollutta asiakasta. Aineistonkeruumenetelmänä oli teema-haastattelu ja analysointimenetelmänä käytimme aineiston sisältöteemoista lähtevää laadullisen aineiston analyysia.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä työvoiman palvelukeskuksen järjestämään kuntouttavaan työtoimintaan. Asiakkaiden elämänhallinta, voimaantumisen tunteet ja työ- ja toimintakyky lisääntyivät kuntouttavan työtoiminnan aikana. Myönteiset kokemukset liittyivät elämänrytmin normalisoitumiseen, mielialan kohenemiseen, sosiaalisten suhteiden lisääntymiseen sekä päihteiden käytön vähenemiseen. Työtoiminnan aikana he aktivoituivat myös tulevaisuuden suunnitteluun.
Asiakkaalle sopivan työpaikan valintaan voisi kiinnittää enemmän huomiota ja lisätä ohjausta. Haastateltavien mukaan motivoituminen ja sitoutuminen kuntouttavaan työtoimintaan paranisivat, jos se olisi taloudellisesti kannattavampaa työttömyyteen verrattuna.
Tutkimuksemme mukaan kehittämisen painopisteen tulisi olla työllistymistä edistävien palveluiden jatkamisessa myös kuntouttavan työtoiminnan päätyttyä sekä vaikeasti työllistyvien työmarkkinamahdollisuuksien parantamisessa. Tämän päämäärän saavuttamiseksi tarvittaisiin useiden eri tahojen yhteistyötä.
Tutkimuksemme on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin syksyllä 2010 haastattelemalla viittä kuntouttavassa työtoiminnassa ollutta asiakasta. Aineistonkeruumenetelmänä oli teema-haastattelu ja analysointimenetelmänä käytimme aineiston sisältöteemoista lähtevää laadullisen aineiston analyysia.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä työvoiman palvelukeskuksen järjestämään kuntouttavaan työtoimintaan. Asiakkaiden elämänhallinta, voimaantumisen tunteet ja työ- ja toimintakyky lisääntyivät kuntouttavan työtoiminnan aikana. Myönteiset kokemukset liittyivät elämänrytmin normalisoitumiseen, mielialan kohenemiseen, sosiaalisten suhteiden lisääntymiseen sekä päihteiden käytön vähenemiseen. Työtoiminnan aikana he aktivoituivat myös tulevaisuuden suunnitteluun.
Asiakkaalle sopivan työpaikan valintaan voisi kiinnittää enemmän huomiota ja lisätä ohjausta. Haastateltavien mukaan motivoituminen ja sitoutuminen kuntouttavaan työtoimintaan paranisivat, jos se olisi taloudellisesti kannattavampaa työttömyyteen verrattuna.
Tutkimuksemme mukaan kehittämisen painopisteen tulisi olla työllistymistä edistävien palveluiden jatkamisessa myös kuntouttavan työtoiminnan päätyttyä sekä vaikeasti työllistyvien työmarkkinamahdollisuuksien parantamisessa. Tämän päämäärän saavuttamiseksi tarvittaisiin useiden eri tahojen yhteistyötä.