Yrityksen imagonhallinta internetissä : Keskustelufoorumeiden merkitys palvelualan pk-yrityksille
Turula, Reetta (2011)
Turula, Reetta
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025664
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa lisääntyy koko ajan ja yritykset alkavat huomata sen vaikutukset – niin hyvässä kuin pahassa. Yrityksen imagonhallinta on nykyisin haasteellista, sillä sisällöntuotanto ei ole enää ainoastaan mainostoimistojen käsissä, vaan jokainen internetin käyttäjä voi osallistua sisällön tuottamiseen ja siihen, mitä yrityksestä internetissä puhutaan.
Käsittelen tutkielmassani sitä, mitä yrityksen tulisi ottaa huomioon markkinoidessaan internetissä. Tutkin esimerkiksi sitä, millaiset yrityksen kotisivut tulisi olla ja mikä niiden merkitys on yritykselle kuluttajan näkökulmasta. Käyn myös läpi sosiaalisen median yritykselle tuomia haasteita sekä sitä, voiko yritys enää edes hallita imagoaan. Oma tutkimukseni keskittyy eniten keskustelufoorumeiden merkitykseen palvelualan pk-yritykselle. Tutkin asiakkaan näkökulmasta muun muassa sitä, kuinka keskustelufoorumeilta luetut kommentit ja arvostelut ovat vaikuttaneet palveluntarjoajien valintaan.
Tutkimusaineistona käytin pääosin sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta, mutta myös aikakauslehdestä ja internetistä löytyneitä artikkeleita. Haastattelin myös palveluntarjoajaa ja lähetin kyselyn keskustelufoorumeita käyttäville kuluttajille.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että keskustelufoorumeilla kirjoitetut asiat vaikuttavat palveluntarjoajien valintaan, mikäli kommentin lähettänyt taho on luotettava. Myös internet-sivujen ja niillä näkyvien referenssien rooli on erittäin tärkeä – niin palveluntarjoajan kuin kuluttajankin näkökulmasta.
Käsittelen tutkielmassani sitä, mitä yrityksen tulisi ottaa huomioon markkinoidessaan internetissä. Tutkin esimerkiksi sitä, millaiset yrityksen kotisivut tulisi olla ja mikä niiden merkitys on yritykselle kuluttajan näkökulmasta. Käyn myös läpi sosiaalisen median yritykselle tuomia haasteita sekä sitä, voiko yritys enää edes hallita imagoaan. Oma tutkimukseni keskittyy eniten keskustelufoorumeiden merkitykseen palvelualan pk-yritykselle. Tutkin asiakkaan näkökulmasta muun muassa sitä, kuinka keskustelufoorumeilta luetut kommentit ja arvostelut ovat vaikuttaneet palveluntarjoajien valintaan.
Tutkimusaineistona käytin pääosin sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta, mutta myös aikakauslehdestä ja internetistä löytyneitä artikkeleita. Haastattelin myös palveluntarjoajaa ja lähetin kyselyn keskustelufoorumeita käyttäville kuluttajille.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että keskustelufoorumeilla kirjoitetut asiat vaikuttavat palveluntarjoajien valintaan, mikäli kommentin lähettänyt taho on luotettava. Myös internet-sivujen ja niillä näkyvien referenssien rooli on erittäin tärkeä – niin palveluntarjoajan kuin kuluttajankin näkökulmasta.