Autonomisen ajamisen nykytila ja tulevaisuuden näkymät
Sorokin, Henri (2020)
Sorokin, Henri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001291801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001291801
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia autonomisen ajamisen nykytilaa ja haasteita matkalla kohti täysin autonomista ajamista. Työssä tarkastellaan autonomisen ajamiseen liittyvää nykyteknologiaa ja sitä, mitä täysin autonominen ajaminen vaatii autoilta ja infrastruktuurilta.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kirjallisuustutkimus, ja siinä on perehdytty autonomiseen ajamiseen liittyvään kirjallisuuteen ja verkkoaineistoihin. Opinnäytetyössä tutustuttiin muun muassa tieliikennesopimuksiin ja lainsäädäntöön, jotka vaikuttavat autonomisen ajamisen kehittymiseen. Uusia julkaisuja ja kirjallisuutta itseohjautuvista autoista ilmestyy koko ajan ja työn tekohetkellä on käytetty saatavilla olevia lähteitä. Täytyy kuitenkin huomioida, että suuret autovalmistajat pitävät usein tarkimmat yksityiskohdat sekä aikataulunsa salassa.
Työssä saatiin hyvä käsitys autonomisen ajamisen nykytilasta ja siitä, miksi emme vielä näe liikenteessä autoja ilman kuljettajaa. Autonominen ajaminen on jaoteltu eri tasoihin automaatioasteen mukaan. Nykyisin yleisillä teillä liikkuu autoja, jotka toimivat maksimissaan automaatiotasolla kaksi, kun taso viisi on täysin automatisoitu auto. Toimiakseen autonominen auto vaatii tiedon, missä ja miten liikkua, mikä toteutetaan yhdistämällä GPS- ja karttatieto yhdessä anturidatan kanssa.
Autonomisen ajamisen tulevaisuuden näkymät ovat vielä osittain hämärän peitossa useiden kehitystä ja käyttöönottoa hidastavien tekijöiden takia. Hidastaviksi tekijöiksi voidaan laskea itseajavan auton päätöksenteko, vastuut, ääriolosuhteet ja esimerkiksi tietoturva-asiat. Autonominen ajaminen parantaa liikenneturvallisuutta, tuo ajankäytöllisiä etuja sekä vähentää päästöjä. Tulevaisuudessa pystytään hyödyntämään myös sitä, että autot liitetään verkkoon, ja sitä kautta ne ovat yhteydessä toisiinsa ja infrastruktuuriin.
Emme voi tietää, milloin itseohjautuvia autoja tullaan näkemään yleisillä teillä, poliittisten ja eettisten ongelmien takia. Ne hyödyt, joita autonomiset autot tuovat tieliikenneturvallisuudelle tulevat olemaan ongelmien ratkaisemisen arvoista.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kirjallisuustutkimus, ja siinä on perehdytty autonomiseen ajamiseen liittyvään kirjallisuuteen ja verkkoaineistoihin. Opinnäytetyössä tutustuttiin muun muassa tieliikennesopimuksiin ja lainsäädäntöön, jotka vaikuttavat autonomisen ajamisen kehittymiseen. Uusia julkaisuja ja kirjallisuutta itseohjautuvista autoista ilmestyy koko ajan ja työn tekohetkellä on käytetty saatavilla olevia lähteitä. Täytyy kuitenkin huomioida, että suuret autovalmistajat pitävät usein tarkimmat yksityiskohdat sekä aikataulunsa salassa.
Työssä saatiin hyvä käsitys autonomisen ajamisen nykytilasta ja siitä, miksi emme vielä näe liikenteessä autoja ilman kuljettajaa. Autonominen ajaminen on jaoteltu eri tasoihin automaatioasteen mukaan. Nykyisin yleisillä teillä liikkuu autoja, jotka toimivat maksimissaan automaatiotasolla kaksi, kun taso viisi on täysin automatisoitu auto. Toimiakseen autonominen auto vaatii tiedon, missä ja miten liikkua, mikä toteutetaan yhdistämällä GPS- ja karttatieto yhdessä anturidatan kanssa.
Autonomisen ajamisen tulevaisuuden näkymät ovat vielä osittain hämärän peitossa useiden kehitystä ja käyttöönottoa hidastavien tekijöiden takia. Hidastaviksi tekijöiksi voidaan laskea itseajavan auton päätöksenteko, vastuut, ääriolosuhteet ja esimerkiksi tietoturva-asiat. Autonominen ajaminen parantaa liikenneturvallisuutta, tuo ajankäytöllisiä etuja sekä vähentää päästöjä. Tulevaisuudessa pystytään hyödyntämään myös sitä, että autot liitetään verkkoon, ja sitä kautta ne ovat yhteydessä toisiinsa ja infrastruktuuriin.
Emme voi tietää, milloin itseohjautuvia autoja tullaan näkemään yleisillä teillä, poliittisten ja eettisten ongelmien takia. Ne hyödyt, joita autonomiset autot tuovat tieliikenneturvallisuudelle tulevat olemaan ongelmien ratkaisemisen arvoista.