Kuntoilulaitteen ohjauselektroniikan suunnittelu
Matalalampi, Timo (2011)
Matalalampi, Timo
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045904
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa kuntoilulaitteelle ohjauselektroniikka, joka huolehtii käyttäjän ennalta asettaman vastuksen ylläpidosta. Keskeisin ongelma opinnäytetyön kannalta oli, millä tavalla vastus sekä vastuksen säätö toteutetaan käytännössä.
Työssä sovellettiin aiempien vuosien kursseilta saatuja pohjatietoja, kuten tasasähköteoriaa, vaihtosähköteoriaa, anturitekniikkaa, C-kieltä mikrokontrollerin ohjelmoinnissa, fysiikan perusteita ja elektroniikkaa. Säätöteorian ja sähkömoottorien toiminnan kannalta jouduttiin tekemään ehkä suurin selvitystyö, koska näitä ei ollut aiemmin käsitelty millään kursseilla. Lisäksi kaikki piirilevyt ja tarvittava mekaniikka suunniteltiin itse.
Lopputuloksena saatiin toimiva säätölaitteisto, joka ohjaa sähkömoottorin avulla tuotettua keinotekoista vastusta. Sovellusperiaate mahdollistaa elektronisen vastussäädön käyttämisen myös muissa erityyppisissä kuntoilulaitteissa sekä erilaisten vastusprofiilien ohjelmoimisen, jolloin vastus voi muuttua esimerkiksi liikeradan funktiona halutulla tavalla.
Työssä sovellettiin aiempien vuosien kursseilta saatuja pohjatietoja, kuten tasasähköteoriaa, vaihtosähköteoriaa, anturitekniikkaa, C-kieltä mikrokontrollerin ohjelmoinnissa, fysiikan perusteita ja elektroniikkaa. Säätöteorian ja sähkömoottorien toiminnan kannalta jouduttiin tekemään ehkä suurin selvitystyö, koska näitä ei ollut aiemmin käsitelty millään kursseilla. Lisäksi kaikki piirilevyt ja tarvittava mekaniikka suunniteltiin itse.
Lopputuloksena saatiin toimiva säätölaitteisto, joka ohjaa sähkömoottorin avulla tuotettua keinotekoista vastusta. Sovellusperiaate mahdollistaa elektronisen vastussäädön käyttämisen myös muissa erityyppisissä kuntoilulaitteissa sekä erilaisten vastusprofiilien ohjelmoimisen, jolloin vastus voi muuttua esimerkiksi liikeradan funktiona halutulla tavalla.