Pienryhmissä toteutettava harjoitusmenetelmä oppilasorkesterille
Kaunisto-Feodorow, Verna (2011)
Kaunisto-Feodorow, Verna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144304
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytetään lukija orkesteriassistentin toimenkuvaan. Lisäksi kuvaillaan yksityiskohtaisesti ne toimintametodit, joita orkesterin harjoittamisessa voidaan käyttää.
Työn taustalla ovat kokemukseni orkesteriassistenttina toimimisesta Pariisin keskustan konservatoriossa kolmen vuoden ajalta. Tuona aikana loin käytännössä koko toiminnan. Pariisissa käyttämiäni metodeita kokeiltiin Metropolian ja Turun ammattikorkeakoulun yhteiseen orkesteriperiodiin soveltavasti syyslukukaudella 2010. Näiden kokemusten kautta syntyi malli orkesterin pienryhmätoiminnasta ja miten sitä voidaan soveltaa orkesterityöhön oppilaitoksissa.
Opinnäytteen tekijä on työskennellyt eritasoisissa orkestereissa kotimaansa lisäksi useassa eri oppilas- ja ammattiorkesterissa niin Pariisissa Ranskassa, kuin Luxembourgissakin. Nämä kokemukset sekä keskustelut eri muiden kolleegojen kanssa antavat ymmärtää, että vastaavanlaisia harjoitteita joko ei ole järjestetty, tai sitten ne ovat niin harvinaisia, etteivät ne ole opinnäytetyötä tehdessä nousseet päivänvaloon.
Niiden kokemusten valossa joita allekirjoittaneella on orkesterityöskentelystä, näkökanta jota opinäytetyö tuo esille, on ainutlaatuinen. Se huomioi kunkin muusikon sekä yksilönä, että merkittävänä osana orkesterikokonaisuutta. Se, olenko ollut ”keksimässä pyörää uudestaan”, jää nähtäväksi.
Orkesteripedagogiikaksi paljastuvat orkesteriharjoitteet orkesteriassistentin toimenkuvasta katsottuna ovat osoittautuneet niin hyvin toimiviksi, että ne ansaitsevat tässä valossa tulla osaksi kaikkien niiden oppilaitosten ohjelmaa, joissa halutaan antaa parhaat mahdolliset eväät ammattiorkesterimuusikoiksi opiskeleville muusikoille.
Työn taustalla ovat kokemukseni orkesteriassistenttina toimimisesta Pariisin keskustan konservatoriossa kolmen vuoden ajalta. Tuona aikana loin käytännössä koko toiminnan. Pariisissa käyttämiäni metodeita kokeiltiin Metropolian ja Turun ammattikorkeakoulun yhteiseen orkesteriperiodiin soveltavasti syyslukukaudella 2010. Näiden kokemusten kautta syntyi malli orkesterin pienryhmätoiminnasta ja miten sitä voidaan soveltaa orkesterityöhön oppilaitoksissa.
Opinnäytteen tekijä on työskennellyt eritasoisissa orkestereissa kotimaansa lisäksi useassa eri oppilas- ja ammattiorkesterissa niin Pariisissa Ranskassa, kuin Luxembourgissakin. Nämä kokemukset sekä keskustelut eri muiden kolleegojen kanssa antavat ymmärtää, että vastaavanlaisia harjoitteita joko ei ole järjestetty, tai sitten ne ovat niin harvinaisia, etteivät ne ole opinnäytetyötä tehdessä nousseet päivänvaloon.
Niiden kokemusten valossa joita allekirjoittaneella on orkesterityöskentelystä, näkökanta jota opinäytetyö tuo esille, on ainutlaatuinen. Se huomioi kunkin muusikon sekä yksilönä, että merkittävänä osana orkesterikokonaisuutta. Se, olenko ollut ”keksimässä pyörää uudestaan”, jää nähtäväksi.
Orkesteripedagogiikaksi paljastuvat orkesteriharjoitteet orkesteriassistentin toimenkuvasta katsottuna ovat osoittautuneet niin hyvin toimiviksi, että ne ansaitsevat tässä valossa tulla osaksi kaikkien niiden oppilaitosten ohjelmaa, joissa halutaan antaa parhaat mahdolliset eväät ammattiorkesterimuusikoiksi opiskeleville muusikoille.