Maa- ja metsätalousoppimateriaalin kartoitus Pohjois-Savon pilottikouluissa
Pitkänen, Satu; Mulari, Laura (2011)
Pitkänen, Satu
Mulari, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066462
Tiivistelmä
Maa- ja metsätalousopetusta tarjotaan oppilaille kaikissa Maaseutu opettaa –hankkeen pilotti-kouluissa. Aine kuuluu valinnaisiin oppiaineisiin, joita opiskellaan kaksi vuotta kaksi tuntia viikossa peruskoulun kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla. Oppiaineeseen ei ole olemassa ajantasaista oppikirjaa. Opettajat kokoavat opetusmateriaalit hajanaisista lähteistä, mikä kuluttaa turhaan heidän resurssejaan. Erilaisia opetusmateriaaleja ovat esimerkiksi yhdistysten ja järjestöjen tuottamat vihkoset, eri yritysten esitteet ja maatalousaiheiset pelit. Työn tarve tuli suoraan opettajilta, jotka haluaisivat käyttöönsä uutta koottua materiaalia maa– ja metsätaloudesta.
Työn aiheena oli kartoittaa maatalousoppimateriaalin määrä ja laatu sekä sen käyttö, jotta uuden materiaalin luomiselle olisi tietopohjaa. Tämän työn aikana emme luoneet uutta materiaalia, mutta kokosimme linkkilistan potentiaalisista materiaaleista. Työ suoritettiin oppilaskyselyinä ja opettaja-haastatteluina kuudessa Maaseutu opettaa – hankkeen pilottikoulussa Pohjois-Savossa. Oppilaille tehtiin informoiva kysely kirjallisena ja opettajat teemahaastateltiin. Oppilaiden kysely oli määrällinen tutkimus ja opettajien haastattelu laadullinen. Oppilaiden kyselyn tarkoituksena oli selvittää heidän kiinnostuksensa maataloutta ja opetuskäytäntöjä kohtaan. Opettajien haastatteluilla selvitettiin nykyisen maa- ja metsätalousopetusmateriaalin tilanne. Lisäksi kartoitettiin heidän tarvettaan uudelle oppimateriaalille. Kyselyt ja haastattelut tehtiin helmikuun 2011 aikana.
Maa – ja metsätalousopetusmateriaalia on olemassa, mutta se on hajallaan eri tietolähteissä. Useat opettajat toivoivat oppimateriaalipaketteja eri aihealueista, joiden avulla oppituntien järjestäminen olisi helpompaa. Oppilaat olivat kiinnostuneita maa– ja metsätaloudesta, joten kunnollisille oppimateriaaleille olisi tarvetta. Opetusmateriaalien kokoaminen kokonaisuuksiksi olisi hyvää jatkoa tälle kartoitukselle. 56,7 % kyselyyn vastanneista oppilaista puolestaan oli kiinnostunut jostakin maatalousalasta. Oppimismetodeista mielekkäimpiä olivat tietokone, tutustumiskäynnit ja ryhmätyöt. Opetusmateriaalien kokoaminen kokonaisuuksiksi olisikin hyvää jatkoa tälle kartoituk-selle.
Työn aiheena oli kartoittaa maatalousoppimateriaalin määrä ja laatu sekä sen käyttö, jotta uuden materiaalin luomiselle olisi tietopohjaa. Tämän työn aikana emme luoneet uutta materiaalia, mutta kokosimme linkkilistan potentiaalisista materiaaleista. Työ suoritettiin oppilaskyselyinä ja opettaja-haastatteluina kuudessa Maaseutu opettaa – hankkeen pilottikoulussa Pohjois-Savossa. Oppilaille tehtiin informoiva kysely kirjallisena ja opettajat teemahaastateltiin. Oppilaiden kysely oli määrällinen tutkimus ja opettajien haastattelu laadullinen. Oppilaiden kyselyn tarkoituksena oli selvittää heidän kiinnostuksensa maataloutta ja opetuskäytäntöjä kohtaan. Opettajien haastatteluilla selvitettiin nykyisen maa- ja metsätalousopetusmateriaalin tilanne. Lisäksi kartoitettiin heidän tarvettaan uudelle oppimateriaalille. Kyselyt ja haastattelut tehtiin helmikuun 2011 aikana.
Maa – ja metsätalousopetusmateriaalia on olemassa, mutta se on hajallaan eri tietolähteissä. Useat opettajat toivoivat oppimateriaalipaketteja eri aihealueista, joiden avulla oppituntien järjestäminen olisi helpompaa. Oppilaat olivat kiinnostuneita maa– ja metsätaloudesta, joten kunnollisille oppimateriaaleille olisi tarvetta. Opetusmateriaalien kokoaminen kokonaisuuksiksi olisi hyvää jatkoa tälle kartoitukselle. 56,7 % kyselyyn vastanneista oppilaista puolestaan oli kiinnostunut jostakin maatalousalasta. Oppimismetodeista mielekkäimpiä olivat tietokone, tutustumiskäynnit ja ryhmätyöt. Opetusmateriaalien kokoaminen kokonaisuuksiksi olisikin hyvää jatkoa tälle kartoituk-selle.