Hypoglykeemisen potilaan kirjaaminen perustason ensihoidossa : Kirjaamisharjoitus ensihoitajaopiskelijoille
Paananen, Arttu; Pekkala, Mikael (2020)
Paananen, Arttu
Pekkala, Mikael
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001311862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001311862
Tiivistelmä
Hoitotyössä kirjaamisella tarkoitetaan potilaan hoitoon liittyvän päätöksenteon dokumentointia hoitoprosessin etenemisen mukaisesti. Ensihoidon tutkinto-ohjelman koulutukseen kuuluu jo hyvinkin varhaisessa vaiheessa potilaan peruselintoimintojen tutkimisen kirjaaminen ja raportointi. Oikein täytetty ensihoitokertomus toimii laaduntarkkailun apuvälineenä, täydentää ensihoitajan antamaa suullista raporttia, toimii laskutuksen apuvälineenä ja potilaan oikeusturvana ainoana kirjallisena dokumenttina ensihoidosta. Kirjaamista voidaankin pitää yhtenä tärkeimmistä taidoista ensihoidossa.
Kirjaaminen kulkee mukana läpi simulaatioharjoitusten, mutta korostettu rooli sillä on perustason ensihoidon opetuksen loppuvaiheessa. Suurin osa kirjaamisen taidosta tulee kuitenkin käytännön työelämässä, kuten työharjoitteluissa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla potilastapauksen kirjaamisharjoituksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Kirjaamisharjoitus on tehty yhteistyönä Oamkin ensihoidon opettajien kanssa ja videota tullaan käyttämään Oamkin ensihoidon tutkintoohjelman perustason ensihoidon opetuksessa. Kirjaamisharjoitus on tehty videoimalla lavastettu potilastapaus, minkä ympärille on tehty kirjaamisharjoitus Oulun ammattikorkeakoulussa käytössä olevalle Moodle -oppimisalustalle. Harjoitus on tehty oheismateriaaliksi itseopiskelua varten, siitä tulee välitön palaute ja sen voi tehdä uudelleen, milloin vain. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ensihoitajaopiskelijoiden valmiuksia kirjaamiseen: simulaatioharjoituksissa ja työelämässä, sekä laskea kirjaamiseen muodostuvaa kynnystä. Pitkän aikavälin kehitystavoitteena on edistää potilasturvallisuutta laadukkaan kirjaamisen myötä.
Kirjaamisharjoituksessa on huomioitu se, että käytännössä jokaiselle kehittyy omanlainen kirjaamistyyli. Harjoituksessa onkin käytetty apuna oppikirjojen materiaalia ja harjoituksen kirjaamiset on tehty yleisesti ymmärrettävällä kirjaamistyylillä.
Tuote on tarkoitettu Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon opiskelijoille. Projektin asettajalla on täydet käyttöoikeudet harjoitukselle ja voi halutessaan muuttaa, tai päivittää sisältöä. In nursing care, documentation means describing the given care and decision-making progress into the patient records. The right way of documenting patients’ treatment is included early during the paramedic studies. Well written emergency care medical record doesn’t only serve as a supplement to the verbal report paramedic gives in hospital. It also serves as aid for billing, quality control and it’s also patients legal protection as only concrete proof of given treatment in ambulance.
Documenting is included in practical studies, but mainly it’s been focused in basic level paramedic studies. During the studies, most of the practical documenting happens in internships throughout the degree programme.
Documenting practice is made with staged, recorded patient case. The practice itself is made in Moodle -platform, which is used in Oulu University of Applied Sciences. The practice is made for self-studying; therefore, it is possible for student to redo the practice whenever wanted. Also, the feedback from the practice is given immediately.
The main goal of thesis is to develop students’ skills to document ongoing patient cases not only in practical studies, but also during the work in the future. The long-term development goal is to promote patient safety with better documentation.
It is noticed that during the studies everyone develops their own, unique way of documenting. Therefore, materials from the literature have been used to make generally acceptable way of documenting the cases in practice.
The product is made for OUAS Emergency care students. The subscriber of the product has full rights to update or change the contents of the product.
Kirjaaminen kulkee mukana läpi simulaatioharjoitusten, mutta korostettu rooli sillä on perustason ensihoidon opetuksen loppuvaiheessa. Suurin osa kirjaamisen taidosta tulee kuitenkin käytännön työelämässä, kuten työharjoitteluissa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla potilastapauksen kirjaamisharjoituksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Kirjaamisharjoitus on tehty yhteistyönä Oamkin ensihoidon opettajien kanssa ja videota tullaan käyttämään Oamkin ensihoidon tutkintoohjelman perustason ensihoidon opetuksessa. Kirjaamisharjoitus on tehty videoimalla lavastettu potilastapaus, minkä ympärille on tehty kirjaamisharjoitus Oulun ammattikorkeakoulussa käytössä olevalle Moodle -oppimisalustalle. Harjoitus on tehty oheismateriaaliksi itseopiskelua varten, siitä tulee välitön palaute ja sen voi tehdä uudelleen, milloin vain. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ensihoitajaopiskelijoiden valmiuksia kirjaamiseen: simulaatioharjoituksissa ja työelämässä, sekä laskea kirjaamiseen muodostuvaa kynnystä. Pitkän aikavälin kehitystavoitteena on edistää potilasturvallisuutta laadukkaan kirjaamisen myötä.
Kirjaamisharjoituksessa on huomioitu se, että käytännössä jokaiselle kehittyy omanlainen kirjaamistyyli. Harjoituksessa onkin käytetty apuna oppikirjojen materiaalia ja harjoituksen kirjaamiset on tehty yleisesti ymmärrettävällä kirjaamistyylillä.
Tuote on tarkoitettu Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon opiskelijoille. Projektin asettajalla on täydet käyttöoikeudet harjoitukselle ja voi halutessaan muuttaa, tai päivittää sisältöä.
Documenting is included in practical studies, but mainly it’s been focused in basic level paramedic studies. During the studies, most of the practical documenting happens in internships throughout the degree programme.
Documenting practice is made with staged, recorded patient case. The practice itself is made in Moodle -platform, which is used in Oulu University of Applied Sciences. The practice is made for self-studying; therefore, it is possible for student to redo the practice whenever wanted. Also, the feedback from the practice is given immediately.
The main goal of thesis is to develop students’ skills to document ongoing patient cases not only in practical studies, but also during the work in the future. The long-term development goal is to promote patient safety with better documentation.
It is noticed that during the studies everyone develops their own, unique way of documenting. Therefore, materials from the literature have been used to make generally acceptable way of documenting the cases in practice.
The product is made for OUAS Emergency care students. The subscriber of the product has full rights to update or change the contents of the product.