Kitarakoulut alkeisopetuksen työkaluina
Zelenski, Andrei (2011)
Zelenski, Andrei
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045920
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni perehdyn klassisen kitaran alkeisopetuksen näkökulmasta kahteen keskeiseen suomalaiseen kitarakouluun. Nämä ovat F. Thamaratnamin ja A. Wilkuksen Vivo kitara (Otava) ja K. Jämbäckin Kitarakoulu 1/3, Klassisen kitaransoiton peruskurssi (WSOY). Haastattelin työtäni varten oppikirjojen tekijöitä Andrzej Wilkusta ja Kari Jämbäckiä. Työssäni esittelen nämä teokset ja pyrin valaisemaan niiden käyttöä alkeisopetuksessa.
Kitarakoulu 1/3 on kronologisesti etenevä alkeiskitarakoulu, joka on suunnattu jo kouluiän saavuttaneille lapsille. Kirjassa olevat harjoitukset ja kappaleet muodostavat jatkumon, joka vaikeutuu ja rikastuu vaiheittain. Kitarakoulu 1/3:een on liitetty myös opettajalle suunnattu osio, jossa kerrotaan muun muassa kuuden ensimmäisen oppitunnin sisällöstä ja toteuttamisesta. Ohjeet ovat haastattelun perusteella vain suuntaa antavia.
Vivo kitara on värikäs ja lapsen mielikuvitusta ruokkiva kitarakoulu, joka on puolestaan suunnattu alle kouluikäisille lapsille. Siinä on käytetty paljon mielikuvia, ja kirja on kuvitettu merimiesaiheiseksi. Kirjassa seikkailee merimiehiä ja merirosvo. Kuvitus on kaunis ja lapsenmielinen. Kirjassa on jonkin verran leikkejä sekä väritys- ja piirustustehtäviä, joiden avulla lapsi oppii kitaransoittoon liittyviä perusasioita. Tällaisen oheismateriaalin käyttäminen näyttää ratkaisevasti edistävän lasten soittotaitoa.
Kitarakoulujen tekijät kuvailivat omia pedagogisia näkemyksiään ja metodeitaan. He kertoivat tarpeestaan laatia oma kitarakoulu muun muassa tarpeeksi helpon alkeismateriaalin puutteen vuoksi. Jämbeck kertoi esimerkiksi ottaneensa sävellyksissään huomioon, että sopivilla sävellajeilla on keskeinen rooli alkeiskitaraohjelmistossa. Hän oli löytänyt Annalan ja Juvosen Klassisen kitaran etydihakemiston perusteella alkeisetydien käytetyimmät sävellajit. Wilkus puolestaan kertoo pyrkineensä Vivo kitaraa luodessaan siihen, että kirjasta tulisi luonteva jatko musiikkileikkikoululle, jossa lapset ovat mahdollisesti käyneet ennen kitaransoiton aloittamista.
Kitarakoulu 1/3 on kronologisesti etenevä alkeiskitarakoulu, joka on suunnattu jo kouluiän saavuttaneille lapsille. Kirjassa olevat harjoitukset ja kappaleet muodostavat jatkumon, joka vaikeutuu ja rikastuu vaiheittain. Kitarakoulu 1/3:een on liitetty myös opettajalle suunnattu osio, jossa kerrotaan muun muassa kuuden ensimmäisen oppitunnin sisällöstä ja toteuttamisesta. Ohjeet ovat haastattelun perusteella vain suuntaa antavia.
Vivo kitara on värikäs ja lapsen mielikuvitusta ruokkiva kitarakoulu, joka on puolestaan suunnattu alle kouluikäisille lapsille. Siinä on käytetty paljon mielikuvia, ja kirja on kuvitettu merimiesaiheiseksi. Kirjassa seikkailee merimiehiä ja merirosvo. Kuvitus on kaunis ja lapsenmielinen. Kirjassa on jonkin verran leikkejä sekä väritys- ja piirustustehtäviä, joiden avulla lapsi oppii kitaransoittoon liittyviä perusasioita. Tällaisen oheismateriaalin käyttäminen näyttää ratkaisevasti edistävän lasten soittotaitoa.
Kitarakoulujen tekijät kuvailivat omia pedagogisia näkemyksiään ja metodeitaan. He kertoivat tarpeestaan laatia oma kitarakoulu muun muassa tarpeeksi helpon alkeismateriaalin puutteen vuoksi. Jämbeck kertoi esimerkiksi ottaneensa sävellyksissään huomioon, että sopivilla sävellajeilla on keskeinen rooli alkeiskitaraohjelmistossa. Hän oli löytänyt Annalan ja Juvosen Klassisen kitaran etydihakemiston perusteella alkeisetydien käytetyimmät sävellajit. Wilkus puolestaan kertoo pyrkineensä Vivo kitaraa luodessaan siihen, että kirjasta tulisi luonteva jatko musiikkileikkikoululle, jossa lapset ovat mahdollisesti käyneet ennen kitaransoiton aloittamista.