Markkina-analyysi : Case: Helsingin oppisopimustoimisto
Hämäläinen, Anu (2009)
Hämäläinen, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905102607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905102607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisilla markkinoilla ja millä edellytyksillä Helsingin oppisopimustoimisto toimii. Tutkimuksen viitekehyksenä oli markkinatutkimus, jossa huomioitiin Helsingin oppisopimustoimiston asema kunnallisena toimijana. Työssä tutkittiin markkinoiden koostumusta, kilpailua, asiakkaita sekä yleisiä kehityssuuntia. Tarkoituksena oli selvittää oppisopimustoimiston asema suhteessa kilpailijoihin, palveluille löytyvä tarve ja rahoitusjärjestelmän vaikutukset. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Oiva-Akatemia yhteistyössä Helsingin oppisopimustoimiston kanssa. Tutkimuksen tuloksia oli tarkoitus käyttää tuotteistamisen suunnittelussa.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, eli laadullinen, tapaustutkimus. Tutkimusaineistona käytettiin teemahaastatteluilla kerättyä primääritietoa sekä pääasiassa Internetistä ja toimeksiantajalta kerättyä sekundääristietoa. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta henkilöä. Haastateltavina olivat kaksi Helsingin oppisopimustoimiston edustajaa, kaksi muiden oppisopimusta järjestävien organisaatioiden edustajaa, ammattikorkeakoulussa aikuiskoulutuksesta vastaava henkilö ja pienyrittäjä, joka on opiskellut Helsingin oppisopimustoimistossa.
Tutkimustuloksista selvisi, että oppisopimustoimistolla on monopolistinen asema markkinoilla, koska muiden alueella oppisopimusta järjestävien organisaatioiden toiminta on hyvin erilaista. Haastattelujen perusteella kilpailu on enimmälti passiivista. Etenkin pienemmät kilpailijat saattavat pitää oppisopimustoimistoa enemmänkin yhteistyökumppanina kuin kilpailijana. Helsingin oppisopimustoimiston vahvuutena pidettiin suuria opiskelijavolyymeja ja ydinosaamista oppisopimuksien järjestäjänä. Oppisopimustoimiston heikkoutena pidettiin kuitenkin joustamattomuutta. Tulosten perusteella oppisopimustoimiston palveluille löytyy selkeästi tarvetta. Suurimpana tarpeena on kuitenkin selkeän tiedon tarjoaminen koulutusmuodosta, koska ihmiset eivät tiedä oppisopimuksesta juurikaan ja liikkeellä on paljon sekavaa tietoa. Tulevaisuuden haasteina on nykyinen talouden laskusuhdanne, jonka on jo huomattu vaikuttaneen yrityksien halukkuuteen sitoutua oppisopimukseen. Koulutusmuodon kehityssuunnat voivat suosia Helsingin oppisopimustoimiston toimintaa muun muassa rahoituksen kannalta.
Opinnäytetyö osoitti, että kertominen oppisopimuksen mahdollisuuksista ja hyödyistä olisi erittäin tärkeää. Selkeä tiedotus voisikin olla oppisopimustoimiston kilpailuetu. Paras tapa tiedottaa asiakkaita olisi Internet-sivujen kehittäminen. Oppisopimuksesta tulisi kertoa selkeällä kielellä ja käyttämällä alakohtaisia esimerkkejä. Oppisopimustoimiston tulisi kiinnittää huomiota myös joustavuuteen asiakkaita ja yhteistyökumppaneita kohtaan.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, eli laadullinen, tapaustutkimus. Tutkimusaineistona käytettiin teemahaastatteluilla kerättyä primääritietoa sekä pääasiassa Internetistä ja toimeksiantajalta kerättyä sekundääristietoa. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta henkilöä. Haastateltavina olivat kaksi Helsingin oppisopimustoimiston edustajaa, kaksi muiden oppisopimusta järjestävien organisaatioiden edustajaa, ammattikorkeakoulussa aikuiskoulutuksesta vastaava henkilö ja pienyrittäjä, joka on opiskellut Helsingin oppisopimustoimistossa.
Tutkimustuloksista selvisi, että oppisopimustoimistolla on monopolistinen asema markkinoilla, koska muiden alueella oppisopimusta järjestävien organisaatioiden toiminta on hyvin erilaista. Haastattelujen perusteella kilpailu on enimmälti passiivista. Etenkin pienemmät kilpailijat saattavat pitää oppisopimustoimistoa enemmänkin yhteistyökumppanina kuin kilpailijana. Helsingin oppisopimustoimiston vahvuutena pidettiin suuria opiskelijavolyymeja ja ydinosaamista oppisopimuksien järjestäjänä. Oppisopimustoimiston heikkoutena pidettiin kuitenkin joustamattomuutta. Tulosten perusteella oppisopimustoimiston palveluille löytyy selkeästi tarvetta. Suurimpana tarpeena on kuitenkin selkeän tiedon tarjoaminen koulutusmuodosta, koska ihmiset eivät tiedä oppisopimuksesta juurikaan ja liikkeellä on paljon sekavaa tietoa. Tulevaisuuden haasteina on nykyinen talouden laskusuhdanne, jonka on jo huomattu vaikuttaneen yrityksien halukkuuteen sitoutua oppisopimukseen. Koulutusmuodon kehityssuunnat voivat suosia Helsingin oppisopimustoimiston toimintaa muun muassa rahoituksen kannalta.
Opinnäytetyö osoitti, että kertominen oppisopimuksen mahdollisuuksista ja hyödyistä olisi erittäin tärkeää. Selkeä tiedotus voisikin olla oppisopimustoimiston kilpailuetu. Paras tapa tiedottaa asiakkaita olisi Internet-sivujen kehittäminen. Oppisopimuksesta tulisi kertoa selkeällä kielellä ja käyttämällä alakohtaisia esimerkkejä. Oppisopimustoimiston tulisi kiinnittää huomiota myös joustavuuteen asiakkaita ja yhteistyökumppaneita kohtaan.