DFMA erikoisajoneuvon varustelun suunnittelussa
Jauhiainen, Juha (2011)
Jauhiainen, Juha
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096779
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli erikoisajoneuvon varusteluun käytettävien levyosien suunnittelu. Työn tavoitteena oli levyosien valmistettavuuden ja kokoonpantavuuden kehittäminen sekä 3D-mallien ja valmistuspiirustusten tekeminen. JR Tailored Vehicles Oy halusi kehittää erikoisajoneuvoaan, koska sama malli on ollut käytössä jo lähes 10 vuotta.
Työ tehtiin tiiviissä yhteistyössä kokoonpanijoiden kanssa ja kaikki osat mitoitettiin uudelleen. Valtaosa levyosista suunniteltiin leikattaviksi levytyökeskuksella, koska mekaaninen leikkaus on edullisempi kuin terminen leikkaus. Osien 3D-mallit ja piirustukset tehtiin SolidWorks-ohjelmalla ja levyosien taivutukset simuloitiin AutoPOL-ohjelmalla. Levyosien oikaistuihin pituuksiin kiinnitettiin erityistä huomiota, että levyosat ovat oikeankokoisia taivutusten jälkeen. Mallikappaleet tehtiin kolmestatoista levyosasta Savonia-ammattikorkeakoulun hitsaustekniikan laboratoriossa.
Työn tuloksena levyosien paksuusvalikoima ja käytetyt materiaalilaadut vähenivät puoleen. Näin osien valmistus nopeutuu ja hukkamateriaalia jää vähemmän. Sovitusvirheiden poistaminen ja liitososien vähentäminen nopeuttavat kokoonpanoa. Lisäksi yritys saa käyttöönsä levyosien valmistuspiirustukset. Osa suunnitelluista osista on jo tuotannossa, koska niissä olleet virheet aiheuttivat aiemmin ylimääräistä työtä ja hidastivat kokoonpanoa. Työssä tehtiin myös piirustuslista, jossa ovat käytetyt materiaalit, levypaksuudet ja taivutussäteet. Piirustuslistan avulla uusien levyosien suunnittelu on nopeampaa, koska kaikki levyosissa tarvittavat materiaalitiedot ja taivutussäteet voidaan valita listalta.
Työ tehtiin tiiviissä yhteistyössä kokoonpanijoiden kanssa ja kaikki osat mitoitettiin uudelleen. Valtaosa levyosista suunniteltiin leikattaviksi levytyökeskuksella, koska mekaaninen leikkaus on edullisempi kuin terminen leikkaus. Osien 3D-mallit ja piirustukset tehtiin SolidWorks-ohjelmalla ja levyosien taivutukset simuloitiin AutoPOL-ohjelmalla. Levyosien oikaistuihin pituuksiin kiinnitettiin erityistä huomiota, että levyosat ovat oikeankokoisia taivutusten jälkeen. Mallikappaleet tehtiin kolmestatoista levyosasta Savonia-ammattikorkeakoulun hitsaustekniikan laboratoriossa.
Työn tuloksena levyosien paksuusvalikoima ja käytetyt materiaalilaadut vähenivät puoleen. Näin osien valmistus nopeutuu ja hukkamateriaalia jää vähemmän. Sovitusvirheiden poistaminen ja liitososien vähentäminen nopeuttavat kokoonpanoa. Lisäksi yritys saa käyttöönsä levyosien valmistuspiirustukset. Osa suunnitelluista osista on jo tuotannossa, koska niissä olleet virheet aiheuttivat aiemmin ylimääräistä työtä ja hidastivat kokoonpanoa. Työssä tehtiin myös piirustuslista, jossa ovat käytetyt materiaalit, levypaksuudet ja taivutussäteet. Piirustuslistan avulla uusien levyosien suunnittelu on nopeampaa, koska kaikki levyosissa tarvittavat materiaalitiedot ja taivutussäteet voidaan valita listalta.