Sisäisen yhteistyön kehittäminen : Osuuskauppa Arina
Pöllänen, Heli (2011)
Pöllänen, Heli
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066592
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan toimeksiantajan, Osuuskauppa Arinan, sisäisen yhteistyön kehittämistä. Taloushallinnon ja liiketoiminnan välistä yhteistyötä ei ole ennen tutkittu, minkä seurauksena päätin perehtyä asiaan. Työn tavoitteena on selvittää yhteistyön ongelmakohdat sekä löytää ratkaisuja niihin.
Opinnäytetyö koostuu toimeksiantajan esittelystä sekä teoreettisesta viitekehyksestä, jossa on perehdytty prosessien toimintaan, muutosviestintään ja oppivaan organisaatioon. Näiden avulla on koottu tekijät sisäisen yhteistyön muodostumiseen.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa hyödynnettiin tiedonkeruutapoina sähköistä kyselylomaketta sekä päälliköiden haastatteluita. Sähköinen lomake edustaa kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja haastattelut kuuluvat kvalitatiiviseen eli laadulliseen tutkimukseen. Työn alustusvaiheessa luotiin taloushallinnon kanssa yhteistyössä pohja sähköiselle kyselylle. Tämä mahdollisti sen, että tutkittiin sitä mitä oli tarkoituskin tutkia, eli työ on validi. Haastattelujen tarkoitus oli syventää ja varmentaa kyselylomakkeesta ilmi tulleita asioita liiketoimintaryhmien mukaisesti. Haastattelujen luotettavuutta pyrittiin lisäämään haastattelujen nauhoittamisella ja litteroinnilla.
Työn tuloksena muodostui käsitys, mitä päälliköt ajattelevat taloushallinnosta ja mitä asioita tulisi kehittää. Keskeisimpinä asioina nousi esille ohjeistuksien kohdentaminen toimipaikkoihin sekä viestinnän sujuvuus. Näihin asioihin on otettu kantaa ratkaisuehdotuksissa. Opinnäytetyö on toistettavissa, joten työ on reliaabeli. Tällä hetkellä vastaukset olisivat samanlaiset, kuitenkin yhteistyötä ratkaisuehdotusten mukaisesti kehitettäessä tulokset todennäköisesti muuttuisivat.
Opinnäytetyö koostuu toimeksiantajan esittelystä sekä teoreettisesta viitekehyksestä, jossa on perehdytty prosessien toimintaan, muutosviestintään ja oppivaan organisaatioon. Näiden avulla on koottu tekijät sisäisen yhteistyön muodostumiseen.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa hyödynnettiin tiedonkeruutapoina sähköistä kyselylomaketta sekä päälliköiden haastatteluita. Sähköinen lomake edustaa kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja haastattelut kuuluvat kvalitatiiviseen eli laadulliseen tutkimukseen. Työn alustusvaiheessa luotiin taloushallinnon kanssa yhteistyössä pohja sähköiselle kyselylle. Tämä mahdollisti sen, että tutkittiin sitä mitä oli tarkoituskin tutkia, eli työ on validi. Haastattelujen tarkoitus oli syventää ja varmentaa kyselylomakkeesta ilmi tulleita asioita liiketoimintaryhmien mukaisesti. Haastattelujen luotettavuutta pyrittiin lisäämään haastattelujen nauhoittamisella ja litteroinnilla.
Työn tuloksena muodostui käsitys, mitä päälliköt ajattelevat taloushallinnosta ja mitä asioita tulisi kehittää. Keskeisimpinä asioina nousi esille ohjeistuksien kohdentaminen toimipaikkoihin sekä viestinnän sujuvuus. Näihin asioihin on otettu kantaa ratkaisuehdotuksissa. Opinnäytetyö on toistettavissa, joten työ on reliaabeli. Tällä hetkellä vastaukset olisivat samanlaiset, kuitenkin yhteistyötä ratkaisuehdotusten mukaisesti kehitettäessä tulokset todennäköisesti muuttuisivat.