Moraali välineenä : ristiriitainen moraali ja kirjoittajan vastuu elokuvakäsikirjoittamisessa
Väisänen, Jyrki (2009)
Väisänen, Jyrki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072540
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on osa toiminnallista opinnäytetyötä, jonka teososa on Hyvä työ -lyhytelokuvan käsikirjoitus (yhdessä Joona Kivirinnan kanssa). Tutkimus tarkastelee moraaliväitteen muodostumista elokuvassa, kirjoittajan vastuuta ja tarinan moraalin käyttöä kerronnallisena välineenä elokuvakäsikirjoittamisen näkökulmasta. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa esitellään tarvittavat käsitteet ja syvennytään elokuvan moraalin rakentumiseen. Elokuva on manipulaatiota, myös synnyttämiensä tunteiden ja ajatusten osalta, ja siksi elokuvakäsikirjoittajan on oltava tietoinen välineen voimasta. Tämä tarkoittaa ennen kaikkea omien tarinoiden esittämien moraaliväitteiden tunnistamista. Muutos, joka on tarinankerronnan pohjana, synnyttää tarinan moraalisen väitteen. Elokuvan maailmankuva määrittää sen, miten elokuva tarinansa moraaliin suhtautuu. Elokuvan moraali voi poiketa suurestikin tarinan moraalista, ja tätä ristiriitaa voidaan käyttää hyväksi elokuvakerronnan välineenä. Olen nimennyt tämän keinon moraaliseksi strategiaksi. Toisessa osassa tarkennetaan ajatusta ristiriitaisesta moraalista ja moraalista välineenä elokuvaesimerkkien avulla. Viimeisessä osassa analysoin kahta omaa elokuvatarinaani, Hyvä työ -lyhytelokuvan käsikirjoitusta ja Joutomaa-nimistä pitkän elokuvan kohtausluetteloa. Hyvän työn analyysin pohjana on ensimmäisessä osassa esitetty näkemys siitä, että elokuvakäsikirjoittajan on kyettävä hahmottamaan tarinoihinsa kätkeytyvät moraaliset väitteet. Joutomaan analyysissä käsittelen yleistä moraalitajua vastaan rikkovan tarinan käyttöä yhtenä elementtinä elokuvan sanoman synnyttämisessä. Tutkimuksen lopputulokset moraalisen ristiriidan käyttämisestä elokuvakerronnallisena välineenä ovat kaksijakoiset. Yleistä moraalikäsitystä vastaan rikkovan tarinan kertomiseen elokuvassa liittyy aina riskejä. Toisaalta onnistuessaan moraalinen strategia voi elokuvassa kohottaa teeman käsittelyn uudelle tasolle.