Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakaslähtöisyys, siihen yhteydessä olevat tekijät ja saatu tuki : hoitotyön harjoittelun ohjaajien itsearviointi

Kortelainen, Liisa; Rajala, Elina (2011)

 
Avaa tiedosto
kortelainen_liisa.pdf (1.772Mt)
Lataukset: 


Kortelainen, Liisa
Rajala, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295300
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata hoitoalan opiskelijoiden viimeisen harjoittelun ohjaajien näkemystä asiakaslähtöisyydestään, siihen yhteydessä olevista tekijöistä ja saadusta tuesta. Opin-näytetyömme aihe liittyi Suomen ja Viron yhteistyössä toteuttamaan Asiakaslähtöinen osaaminen -projektiin, joka on osa isompaa hanketta Patient-/Client-centredness in Adult Intensive Care, Elderly Care and Health Care Education. Opinnäytetyömme tavoitteena oli saada arvokasta tutkimustietoa harjoittelun ohjaajan asiakaslähtöisestä osaamisesta. Opinnäytetyömme aineisto kerättiin Metropolia Ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmien valmistuvien opiskelijoiden viimeisen harjoittelun ohjaajilta vuoden 2010 keväällä. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastasi 14 ohjaajaa. Lomakkeen avulla vastaajat arvioivat omaa asiakaslähtöisyyttään sekä koulutuksen ja työelämän antamaa tukea asia-kaslähtöisen osaamisen kehittymiseen. Lisäksi vastaajia pyydettiin kuvailemaan, mitkä tekijät työ-paikoilla ovat edistäneet/estäneet heidän kykyään toimia asiakaslähtöisesti. Aineiston analysoinnissa käytimme apuna SPSS-tilasto-ohjelmaa sekä induktiivista päättelyä.
Pääsääntöisesti kyselylomakkeeseen vastanneet harjoittelun ohjaajat luonnehtivat osaamisensa asia-kaslähtöiseksi. Myös koulutuksen ja työelämän koettiin tukeneen asiakaslähtöisen osaamisen kehit-tymistä, joskin työelämästä saatu tuki koettiin koulutuksesta saatua tukea paremmaksi. Asiakasläh-töisyyttä edistäviksi tekijöiksi ohjaajat mainitsivat yhteistyön, potilaan/hoitajan tuttuuden, ammatil-lisuuden, ajan sekä työskentelyn lasten ja nuorten kanssa. Asiakaslähtöisyyttä estäviä tekijöitä taas olivat ajanpuute, erilaiset toimintatavat sekä potilaiden suuri vaihtuvuus ja lyhyet hoitoajat.
Opinnäytetyönne tuloksia voidaan hyödyntää hankkeen muissa opinnäytetöissä ja projekteissa ja sitä kautta hoitotyön koulutuksen kehittämisessä. Ne ovat suuntaa antavia, vaikka vastausten määrä oli vähäinen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste