Opiskelijakeskeisen oppimisen toteutuminen hoitoalan opiskelijoiden työharjoitteluissa : soveltaen tehty systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Lepojärvi, Sanna (2011)
Lepojärvi, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096925
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten opiskelijakeskeinen oppiminen toteutuu hoitoalan opiskelijoiden työharjoittelupaikoilla. Aiheen tarkastelu perustui soveltaen tehtyyn systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen. Aihetta tarkasteltiin opiskelijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyö liittyy kansainväliseen Asiakaslähtöinen osaaminen -projektiin. Projektin tarkoituksena on kehittää hoitotyötä sekä hoitotyön kentällä että hoitotyön koulutuksessa ja opetuksessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kerätä tietoa opiskelijakeskeisen oppimisen toteutumisesta hoitoalan työharjoittelupaikoilla. Projekti voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia luodessaan toimintasuosituksia, joiden avulla terveysalan koulutusta kehitetään.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin soveltaen tehdyllä systemaattisella kirjallisuuskatsauksella. Aineistoa kerättiin Medline-, Cinahl-, Medic- ja Arto-tietokannoista syksyllä 2010. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valikoitui mukaan 16 tutkimusta – 15 kansainvälistä ja yksi suomalainen. Tutkimukset pääsivät mukaan, mikäli ne vastasivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Aineiston analysoinnin apuvälineenä käytettiin kuvailevaa synteesiä. Henkilökohtainen ohjaussuhde työharjoittelupaikan ohjaajaan on keskeinen opiskelijoiden oppimista tukeva apuväline hoitoalan työharjoittelussa. Oppimiseen vaikuttavat lisäksi suhteet työharjoittelupaikan muuhun henkilökuntaan sekä opettajaan. Työharjoittelua ohjaavat yhdessä ohjaajan kanssa laaditut oppimistavoitteet, jotka perustuvat opiskelijan oppimistarpeille. Oppimistavoitteiden pohjalta työharjoittelussa toteutetaan oppimistilanteita. Myös reflektoinnilla ja arvioinnilla on merkitystä opiskelijoiden oppimiskokemuksiin ja motivaatioon oppia uutta. Negatiivisesti koetaan esimerkiksi portfolion käyttö oppimisen ja arvioinnin välineenä työharjoittelussa.
Opiskelijat kaipaavat työharjoittelulta uudistuksia opetukseen, selkeitä ohjeita siitä, mitä työharjoittelussa on mahdollista tehdä, tukea ja huolenpitoa ohjaajalta, säännöllistä palautetta sekä lisätietoa asioista, jotka eivät välttämättä tule esiin työharjoittelussa.
Opinnäytetyön tulokset antavat kuvan niistä menetelmistä, jotka opiskelijat kokevat omaa oppimistaan tukeviksi työharjoittelun aikana. Myös aikaisemmat tutkimukset tukevat tätä kuvaa. Tuloksilla ei ole kuitenkaan tutkittua yhteyttä varsinaisiin oppimistuloksiin.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin soveltaen tehdyllä systemaattisella kirjallisuuskatsauksella. Aineistoa kerättiin Medline-, Cinahl-, Medic- ja Arto-tietokannoista syksyllä 2010. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valikoitui mukaan 16 tutkimusta – 15 kansainvälistä ja yksi suomalainen. Tutkimukset pääsivät mukaan, mikäli ne vastasivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Aineiston analysoinnin apuvälineenä käytettiin kuvailevaa synteesiä. Henkilökohtainen ohjaussuhde työharjoittelupaikan ohjaajaan on keskeinen opiskelijoiden oppimista tukeva apuväline hoitoalan työharjoittelussa. Oppimiseen vaikuttavat lisäksi suhteet työharjoittelupaikan muuhun henkilökuntaan sekä opettajaan. Työharjoittelua ohjaavat yhdessä ohjaajan kanssa laaditut oppimistavoitteet, jotka perustuvat opiskelijan oppimistarpeille. Oppimistavoitteiden pohjalta työharjoittelussa toteutetaan oppimistilanteita. Myös reflektoinnilla ja arvioinnilla on merkitystä opiskelijoiden oppimiskokemuksiin ja motivaatioon oppia uutta. Negatiivisesti koetaan esimerkiksi portfolion käyttö oppimisen ja arvioinnin välineenä työharjoittelussa.
Opiskelijat kaipaavat työharjoittelulta uudistuksia opetukseen, selkeitä ohjeita siitä, mitä työharjoittelussa on mahdollista tehdä, tukea ja huolenpitoa ohjaajalta, säännöllistä palautetta sekä lisätietoa asioista, jotka eivät välttämättä tule esiin työharjoittelussa.
Opinnäytetyön tulokset antavat kuvan niistä menetelmistä, jotka opiskelijat kokevat omaa oppimistaan tukeviksi työharjoittelun aikana. Myös aikaisemmat tutkimukset tukevat tätä kuvaa. Tuloksilla ei ole kuitenkaan tutkittua yhteyttä varsinaisiin oppimistuloksiin.