Testauksenhallintatyökalun käyttöönotto ja koulutus testaustiimille
Pesonen, Minna (2011)
Pesonen, Minna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105086703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105086703
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kvalitatiivisia menetelmiä hyödyntävä tutkimus Nokian globaalissa testausorganisaatiossa työskentelevien testaajien näkemyksistä testauksenhallinta-työkalu Quality Centerin uusien prosessien koulutuksesta ja käyttöönotosta. Haluttiin myös kartoittaa, miten työkalun koulutukset ovat onnistuneet, ovatko ne tehokkaita ja oikeaan aikaan järjestettyjä. Tietoperustassa perehdyttiin työyhteisön oppimiseen yksilö-, tiimi- ja organisaatiotasolla, oppimisen esteisiin sekä kouluttajan rooliin.
Tutkimusjoukon muodostivat Oulussa ja Pekingissä olevat testausinsinöörit, joilta tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla niin, että oululaiset testaajat haastateltiin ja pekingiläisiltä vastaukset kerättiin sähköpostin välityksellä. Lomakkeessa käytettiin avoimia kysymyksiä ja taustatiedot selvittäviä tilastollisia kysymyksiä. Kysymykset jaoteltiin neljään pääkohtaan: koulutus, koulutusmateriaali, koulutusmetodit ja prosessit. Kyselylomakkeet laadittiin viidelle oululaiselle ja viidelle pekingiläiselle testaajalle. Vastaukset saatiin yhteensä seitsemältä henkilöltä.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan testausorganisaatiossa työskentelevät ovat kohtalaisen tyytyväisiä järjestettyihin koulutuksiin. Kehitystä toivottiin tiedonjakoon luomalla keskustelufoorumi tai wiki-sivusto Quality Centerin käyttäjien kesken sekä materiaalin päivityksen lähettämistä sähköpostin välityksellä ja tarvittavien linkkien lisäämistä suoraan koulutusmateriaaliin. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että koulutukset ovat oikeaan aikaan järjestettyjä, sopivan mittaisia ja informatiivisia sekä vaadittavat muutokset oli selkeästi esitetty. Koulutuksista saatiin tarvittava tieto päivittäisen työn tekemiseen.
Tutkimusjoukon muodostivat Oulussa ja Pekingissä olevat testausinsinöörit, joilta tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla niin, että oululaiset testaajat haastateltiin ja pekingiläisiltä vastaukset kerättiin sähköpostin välityksellä. Lomakkeessa käytettiin avoimia kysymyksiä ja taustatiedot selvittäviä tilastollisia kysymyksiä. Kysymykset jaoteltiin neljään pääkohtaan: koulutus, koulutusmateriaali, koulutusmetodit ja prosessit. Kyselylomakkeet laadittiin viidelle oululaiselle ja viidelle pekingiläiselle testaajalle. Vastaukset saatiin yhteensä seitsemältä henkilöltä.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan testausorganisaatiossa työskentelevät ovat kohtalaisen tyytyväisiä järjestettyihin koulutuksiin. Kehitystä toivottiin tiedonjakoon luomalla keskustelufoorumi tai wiki-sivusto Quality Centerin käyttäjien kesken sekä materiaalin päivityksen lähettämistä sähköpostin välityksellä ja tarvittavien linkkien lisäämistä suoraan koulutusmateriaaliin. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että koulutukset ovat oikeaan aikaan järjestettyjä, sopivan mittaisia ja informatiivisia sekä vaadittavat muutokset oli selkeästi esitetty. Koulutuksista saatiin tarvittava tieto päivittäisen työn tekemiseen.