Millainen oli Populäärimusiikkia Vittulajänkältä? : Lahden kaupunginteatterin yleisölähtöinen kehittämistyö
Silvennoinen, Mari (2011)
Silvennoinen, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107030
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaisia esityksiä päijäthämäläinen yleisö haluaa nähdä Lahden kaupunginteatterissa ja millä keinoin teatteri voisi kasvattaa yleisömääräänsä. Työn tilaaja oli Lahden kaupunginteatteri.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ryhmähaastattelun menetelmällä. Lisäksi työssä käytettiin tapaustutkimuksen menetelmää.
Aihe sidottiin taideorganisaation yleisiin vaikutuspiireihin sekä arvo- ja laatukonteksteihin. Lisäksi käsiteltiin kaupunginteatteriin liittyviä erityispiirteitä. Työssä esiteltiin erilaisia kulttuuriyleisötyyppejä ja ei-yleisöjä sekä selvitettiin markkinointia ja ohjelmistosuunnittelua taideorganisaatioissa ja teatterissa.
Tutkimuskysymykset jaettiin markkinoinnin, tapaustutkimuksen kohteena olleen Populäärimusiikkia Vittulajänkältä -näytelmän ja ohjelmistosuunnittelun osa-alueisiin. Osa-alueiden valossa esiteltiin myös Lahden kaupunginteatteria.
Ryhmähaastattelut tehtiin teatterissa usein kävijöille, satunnaisille kävijöille ja ei-kävijöille. Ne toteutettiin ennen Populäärimusiikkia Vittulajänkältä -näytelmän katsomista ja sen jälkeen.
Haastatteluissa ilmeni, että usein kävijöiden ryhmä suhtautui Lahden kaupunginteatterin toimintaan ja tapaustutkimuksen kohteena olleeseen näytelmään melko kriittisesti. Satunnaisten kävijöiden ja ei-kävijöiden ryhmät olivat mielipiteissään myönteisempiä.
Johtopäätöksissä päähavainnoiksi nostettiin elokuvien asema teatterin keskeisimpänä vertailukohtana sekä inhimillinen vuorovaikutus teatterin vahvuutena. Lopuksi laadittiin kehittämisehdotuksia. Niitä olivat muun muassa kiertueohjelmisto, teatteribussi ja elämyskeskeinen markkinointiviestintä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ryhmähaastattelun menetelmällä. Lisäksi työssä käytettiin tapaustutkimuksen menetelmää.
Aihe sidottiin taideorganisaation yleisiin vaikutuspiireihin sekä arvo- ja laatukonteksteihin. Lisäksi käsiteltiin kaupunginteatteriin liittyviä erityispiirteitä. Työssä esiteltiin erilaisia kulttuuriyleisötyyppejä ja ei-yleisöjä sekä selvitettiin markkinointia ja ohjelmistosuunnittelua taideorganisaatioissa ja teatterissa.
Tutkimuskysymykset jaettiin markkinoinnin, tapaustutkimuksen kohteena olleen Populäärimusiikkia Vittulajänkältä -näytelmän ja ohjelmistosuunnittelun osa-alueisiin. Osa-alueiden valossa esiteltiin myös Lahden kaupunginteatteria.
Ryhmähaastattelut tehtiin teatterissa usein kävijöille, satunnaisille kävijöille ja ei-kävijöille. Ne toteutettiin ennen Populäärimusiikkia Vittulajänkältä -näytelmän katsomista ja sen jälkeen.
Haastatteluissa ilmeni, että usein kävijöiden ryhmä suhtautui Lahden kaupunginteatterin toimintaan ja tapaustutkimuksen kohteena olleeseen näytelmään melko kriittisesti. Satunnaisten kävijöiden ja ei-kävijöiden ryhmät olivat mielipiteissään myönteisempiä.
Johtopäätöksissä päähavainnoiksi nostettiin elokuvien asema teatterin keskeisimpänä vertailukohtana sekä inhimillinen vuorovaikutus teatterin vahvuutena. Lopuksi laadittiin kehittämisehdotuksia. Niitä olivat muun muassa kiertueohjelmisto, teatteribussi ja elämyskeskeinen markkinointiviestintä.