Mittausjärjestelmän rakentaminen HUS-Röntgeniin
Backström, Piia (2009)
Backström, Piia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062439
Tiivistelmä
Strategian toteuttaminen käytännössä on yleinen ongelma. Toteuttamisen tueksi on kehitetty useita erilaisia mittausjärjestelmiä, joiden avulla yrityksen strategia viestitään eri sidosryhmille ja saatetaan käytännön toiminnaksi organisaatiossa. Usein pelkkä tietoisuus mittausjärjestelmästä ja mittareista saa henkilöstön huomion kohdistumaan strategisesti oikeisiin asioihin. Hyvästä mittaristosta pystytään lukemaan koko yrityksen strategia.
Yritysmaailmasta tuttuja strategian ja toiminnan ohjaamisen arviointimenetelmiä on tuotu entistä enemmän julkisen hallinnon käyttöön. Terveydenhuollon kustannusten jatkuva kasvu on lisännyt paineita parempaan toiminnan ohjaamiseen ja tehokkuuden parantamiseen.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli kehittää HUS-Röntgenin raportointia ja mittaamista siten, että strategiset päämäärät on helpompi saavuttaa. Strategia haluttiin viestiä konkreettisina, mitattavina tavoitteina. Tarkoituksena oli myös parantaa toiminnan ohjattavuutta, muutosten ennakointia sekä tavoitteiden asettamista.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena ja tutkimuskohteena oli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin kuuluva liikelaitos HUS-Röntgen. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksen ja kehittämisprojektin tuloksena liikelaitokseen rakennettiin liikelaitostason mittaristo, jossa strategiset päämäärät on purettu konkreettisiksi, mitattaviksi tavoitteiksi. Mittaristo hyväksyttiin johtokunnassa ja johtoryhmässä sekä otettiin heti käyttöön. Jokaista tavoitetta mittaamaan asetettiin ymmärrettävä mittari. Avainhenkilöt vastuutettiin toteuttamaan tavoitteita valitsemalla kullekin mittarille omistaja, jonka tehtäväksi sovittiin mittaustuloksen kuukausittainen raportointi ja analysointi. Mittaristolle luotiin selkeät pelisäännöt ja mittariston arviointiin tehtiin työkalu. Strategian vaikuttavuutta korostettiin tuomalla osa mittareista tulospalkkauksen perustaksi.
Yritysmaailmasta tuttuja strategian ja toiminnan ohjaamisen arviointimenetelmiä on tuotu entistä enemmän julkisen hallinnon käyttöön. Terveydenhuollon kustannusten jatkuva kasvu on lisännyt paineita parempaan toiminnan ohjaamiseen ja tehokkuuden parantamiseen.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli kehittää HUS-Röntgenin raportointia ja mittaamista siten, että strategiset päämäärät on helpompi saavuttaa. Strategia haluttiin viestiä konkreettisina, mitattavina tavoitteina. Tarkoituksena oli myös parantaa toiminnan ohjattavuutta, muutosten ennakointia sekä tavoitteiden asettamista.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena ja tutkimuskohteena oli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin kuuluva liikelaitos HUS-Röntgen. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksen ja kehittämisprojektin tuloksena liikelaitokseen rakennettiin liikelaitostason mittaristo, jossa strategiset päämäärät on purettu konkreettisiksi, mitattaviksi tavoitteiksi. Mittaristo hyväksyttiin johtokunnassa ja johtoryhmässä sekä otettiin heti käyttöön. Jokaista tavoitetta mittaamaan asetettiin ymmärrettävä mittari. Avainhenkilöt vastuutettiin toteuttamaan tavoitteita valitsemalla kullekin mittarille omistaja, jonka tehtäväksi sovittiin mittaustuloksen kuukausittainen raportointi ja analysointi. Mittaristolle luotiin selkeät pelisäännöt ja mittariston arviointiin tehtiin työkalu. Strategian vaikuttavuutta korostettiin tuomalla osa mittareista tulospalkkauksen perustaksi.