Metsästysmatkailun kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalla : Yrittäjyysnäkökulma
Tero, Mirja (2011)
Tero, Mirja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117339
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tavoitteena oli metsästysmatkailun kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalla. Työn toimeksiantaja oli Oulun seudun ammattikorkeakoulun Luonnonvara-alan yksikkö ja se toimi samalla selvityksenä mahdolliselle alan yhteistyötä kehittävälle hankkeelle.
Metsästysmatkailun kehittäminen on ajankohtainen aihe, sillä metsästys on harrastuksena suosittu, mutta monilla metsästäjillä harrastusmahdollisuudet omalla paikkakunnalla ovat hyvin rajalliset. Muun muassa tästä syystä yhä useammat metsästäjät käyttävät metsästysmatkailuyritysten tarjoamia palveluja. Myös ulkomaalaisten metsästäjien määrä Suomessa näyttää edelleen kasvavan, kun tietoisuus Suomen metsästyskulttuurista ja hyvistä metsästysalueista kasvaa. Metsästyksen kaupallistamisessa on kuitenkin paljon haasteita, suurimpana maanomistajien ja paikallisten metsästäjien negatiiviset asenteet ja yhteistyöhaluttomuus.
Aineiston hankkimiseksi haastateltiin Pohjois-Pohjanmaalla metsästysmatkailua tarjoavia toimijoita sekä tehtiin rinnakkaisanalyysi, jossa vertailtiin sekä koti- että ulkomaisten metsästysmatkailutoimijoiden Internet -sivustoja. Näiden avulla etsittiin toimivia käytänteitä metsästysmatkailussa sekä kehitysideoita alueen metsästysmatkailun kehittämiseksi.
Haastattelujen tuloksena alueen metsästysmatkailussa kehitettäviksi kohteiksi nousivat palvelutarjonnan monipuolistaminen, oheispalveluiden lisääminen, sekä yhteistyön kehittäminen alalla. Lisäksi löydettiin toimivia käytänteitä markkinoinnissa sekä maanomistajuusasioissa. Rinnakkaisanalyysin mukaan pohjois-pohjamaalaisten yritysten sivustoilla puutteita oli erityisesti trofeekäytännön, palveluiden hinnan, kielen sekä lupakäytännön esilletuomisessa.
Pohjois-Pohjanmaan metsästysmatkailua on mahdollista kehittää luomalla alan yrittäjien välille yhteistyöverkosto. Tämä voidaan tehdä alan yhteistyötä kehittävän hankkeen puitteissa, jossa keskitytään esim. yhteiseen asiakashankintaan ja yhteisten Internet-sivustojen luomiseen. Työn tuloksena saatuja kehitysideoita voidaan käyttää hankkeessa koulutusmateriaalina sekä apuna mm. sivustojen luomisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli metsästysmatkailun kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalla. Työn toimeksiantaja oli Oulun seudun ammattikorkeakoulun Luonnonvara-alan yksikkö ja se toimi samalla selvityksenä mahdolliselle alan yhteistyötä kehittävälle hankkeelle.
Metsästysmatkailun kehittäminen on ajankohtainen aihe, sillä metsästys on harrastuksena suosittu, mutta monilla metsästäjillä harrastusmahdollisuudet omalla paikkakunnalla ovat hyvin rajalliset. Muun muassa tästä syystä yhä useammat metsästäjät käyttävät metsästysmatkailuyritysten tarjoamia palveluja. Myös ulkomaalaisten metsästäjien määrä Suomessa näyttää edelleen kasvavan, kun tietoisuus Suomen metsästyskulttuurista ja hyvistä metsästysalueista kasvaa. Metsästyksen kaupallistamisessa on kuitenkin paljon haasteita, suurimpana maanomistajien ja paikallisten metsästäjien negatiiviset asenteet ja yhteistyöhaluttomuus.
Aineiston hankkimiseksi haastateltiin Pohjois-Pohjanmaalla metsästysmatkailua tarjoavia toimijoita sekä tehtiin rinnakkaisanalyysi, jossa vertailtiin sekä koti- että ulkomaisten metsästysmatkailutoimijoiden Internet -sivustoja. Näiden avulla etsittiin toimivia käytänteitä metsästysmatkailussa sekä kehitysideoita alueen metsästysmatkailun kehittämiseksi.
Haastattelujen tuloksena alueen metsästysmatkailussa kehitettäviksi kohteiksi nousivat palvelutarjonnan monipuolistaminen, oheispalveluiden lisääminen, sekä yhteistyön kehittäminen alalla. Lisäksi löydettiin toimivia käytänteitä markkinoinnissa sekä maanomistajuusasioissa. Rinnakkaisanalyysin mukaan pohjois-pohjamaalaisten yritysten sivustoilla puutteita oli erityisesti trofeekäytännön, palveluiden hinnan, kielen sekä lupakäytännön esilletuomisessa.
Pohjois-Pohjanmaan metsästysmatkailua on mahdollista kehittää luomalla alan yrittäjien välille yhteistyöverkosto. Tämä voidaan tehdä alan yhteistyötä kehittävän hankkeen puitteissa, jossa keskitytään esim. yhteiseen asiakashankintaan ja yhteisten Internet-sivustojen luomiseen. Työn tuloksena saatuja kehitysideoita voidaan käyttää hankkeessa koulutusmateriaalina sekä apuna mm. sivustojen luomisessa.