Laatujärjestelmä pk-yrityksen työkaluna : Case: Peltaco Oy
Heikkinen, Ari (2011)
Heikkinen, Ari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117390
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään laatuun ja laadunhallintajärjestelmään ja sen rakentamiseen liittyviä asioi-ta sekä laatujärjestelmän hyötyjä pk-yritykselle toiminnallista menetelmää hyödyntäen. Teoria osuuden tavoitteena on saada mahdollisimman kattava näkemys laadusta, laadun sisällöstä, laatujärjestelmästä ja laatujärjestelmän rakentamisesta. Näiden asioiden avulla on tarkoitus saada selville, millainen työkalu laatujärjestelmä on pk-yrityksen toiminnassa ja miten se palvelee yritystä ja miten laatujärjestelmää voidaan hyödyntää liiketoiminnan laadun parantamisessa.
Laadunhallintajärjestelmän rakentaminen ja sen hyödyt, haitat ja mahdolliset vaikutukset on tarkoitus saada selville tarkkailemalla Peltacon toimintaa, sekä rakentamalla laatujärjestelmä heidän tarkoituksiaan palvelevaksi kokonaisuudeksi. Yrityksen toimintaa tarkkailemalla on tavoitteena saada mahdollisimman kattava kuva siitä, miten pk-yritykset voisivat hyötyä toteuttamalla laatujärjestelmän tai vain tarkkailemalla sitä.
Lopputuloksena työssä saatiin aikaiseksi pitkälle rakennettu laatujärjestelmä, jonka avulla voitiin tarkkailla, miten laatujärjestelmän rakentaminen vaikuttaa yrityksen toimintaan ja miten pk-yrityksen johto hyötyy ja mitä se voi saada aikaiseksi hyödyntämällä laatujärjestelmää ja siihen liittyviä asioita. Tulokset pohjautuvat siihen, mitä havaitsin ja huomasin rakentaessani Peltacolle laatujärjestelmää ja tarkoituksena on havainnoida, miten myös muut pk-yritykset voivat hyötyä laatujärjestelmästä.
Laatujärjestelmän hyödyntäminen pk-yritysten toimesta mahdollistaa laadun parantamisen, jopa hyvin pienin muutoksin. Laatujärjestelmään tutustumalla ja sitä kautta saadulla tiedolla, yritykset voivat vähentää virheiden määrää ja parantaa näin oman toimintansa laatua. Järjestelmään tutustuminen on siis järkevää jokaiselle pk-yritykselle, joka haluaa parantaa toiminnan laatua.
Laadunhallintajärjestelmän rakentaminen ja sen hyödyt, haitat ja mahdolliset vaikutukset on tarkoitus saada selville tarkkailemalla Peltacon toimintaa, sekä rakentamalla laatujärjestelmä heidän tarkoituksiaan palvelevaksi kokonaisuudeksi. Yrityksen toimintaa tarkkailemalla on tavoitteena saada mahdollisimman kattava kuva siitä, miten pk-yritykset voisivat hyötyä toteuttamalla laatujärjestelmän tai vain tarkkailemalla sitä.
Lopputuloksena työssä saatiin aikaiseksi pitkälle rakennettu laatujärjestelmä, jonka avulla voitiin tarkkailla, miten laatujärjestelmän rakentaminen vaikuttaa yrityksen toimintaan ja miten pk-yrityksen johto hyötyy ja mitä se voi saada aikaiseksi hyödyntämällä laatujärjestelmää ja siihen liittyviä asioita. Tulokset pohjautuvat siihen, mitä havaitsin ja huomasin rakentaessani Peltacolle laatujärjestelmää ja tarkoituksena on havainnoida, miten myös muut pk-yritykset voivat hyötyä laatujärjestelmästä.
Laatujärjestelmän hyödyntäminen pk-yritysten toimesta mahdollistaa laadun parantamisen, jopa hyvin pienin muutoksin. Laatujärjestelmään tutustumalla ja sitä kautta saadulla tiedolla, yritykset voivat vähentää virheiden määrää ja parantaa näin oman toimintansa laatua. Järjestelmään tutustuminen on siis järkevää jokaiselle pk-yritykselle, joka haluaa parantaa toiminnan laatua.