Sähköisen asioinnin strategiaviestintä metsäkeskuksissa
Eerola, Päivi (2009)
Eerola, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112657
Tiivistelmä
Suomen metsäkeskukset ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio kehittävät valtionavulla uutta tapaa kerätä tietoa metsistä. Uusi keräystapa tuo uusia palveluja metsäalalle. Näistä keskeisimmät ovat metsänomistajille ja metsäalan toimijoille suunnatut sähköisen asioinnin palvelut. Palvelut valmistuvat käyttöön vaiheittain vuosien 2010–2012 aikana.
Opinnäytetyön tehtävänä oli laatia metsäalan neuvojille suunnattu opas, jonka avulla neuvoja saa käsityksen tulevista, sähköistä asiointia hyödyntävistä neuvontapalveluista ja niihin liittyvistä osaamistarpeista. Opinnäytetyössä tuotettiin sekä opas, että sen laatimisprosessia analysoiva raportti. Työn perustana olivat metsäkeskusten toimintastrategia sekä valtionhallinnon sähköisen asioinnin tavoitetila ja ohjeistot. Kyseessä on strategiaviestinnän työ, jossa metsäkeskusten toiminnan strategisia tekijöitä konkretisoidaan erityisesti muotoilun ja tuotekehityksen näkökulmasta.
Oppaan tavoitteena oli havainnollistaa aineettomia palveluja niin, että se luo vuorovaikutusta, joka edesauttaa uusien palvelutuotteiden kehittämistä. Oppaan tarkempaa sisältöä kartoitettiin käyttäjätutkimuksilla, joista keskeisimpiä olivat ryhmähaastattelut. Näissä ilmeni, että tiedon saanti on keskeinen osa vaikuttamisprosessia ja tiedon pohjalta käynnistyvä vuorovaikutus paras väline henkilöstön strategiseen muutokseen valmistautumiseen.
Käyttäjätutkimusten tuloksiin pohjautuen oppaalle luotiin konsepti, jossa strategisia tekijöitä tarkasteltiin sähköisen asioinnin, tuotekehityksen, asiakkaan ja lukijan oman toiminnan näkökulmista. Strategiset tekijät nivottiin yhteen kuvituksella, jonka avulla lukijalle kerrottiin tarina. Tarinassa sähköisen asioinnin palvelu näyttäytyy metsänomistajalle pikkulintuna. Tarinan avulla pyrittiin luomaan strategiselle viestinnälle ominainen tunnelma ja varmistamaan se, että lukija käsittelee aihetta myös tunteen tasolla.
Opinnäytetyön tehtävänä oli laatia metsäalan neuvojille suunnattu opas, jonka avulla neuvoja saa käsityksen tulevista, sähköistä asiointia hyödyntävistä neuvontapalveluista ja niihin liittyvistä osaamistarpeista. Opinnäytetyössä tuotettiin sekä opas, että sen laatimisprosessia analysoiva raportti. Työn perustana olivat metsäkeskusten toimintastrategia sekä valtionhallinnon sähköisen asioinnin tavoitetila ja ohjeistot. Kyseessä on strategiaviestinnän työ, jossa metsäkeskusten toiminnan strategisia tekijöitä konkretisoidaan erityisesti muotoilun ja tuotekehityksen näkökulmasta.
Oppaan tavoitteena oli havainnollistaa aineettomia palveluja niin, että se luo vuorovaikutusta, joka edesauttaa uusien palvelutuotteiden kehittämistä. Oppaan tarkempaa sisältöä kartoitettiin käyttäjätutkimuksilla, joista keskeisimpiä olivat ryhmähaastattelut. Näissä ilmeni, että tiedon saanti on keskeinen osa vaikuttamisprosessia ja tiedon pohjalta käynnistyvä vuorovaikutus paras väline henkilöstön strategiseen muutokseen valmistautumiseen.
Käyttäjätutkimusten tuloksiin pohjautuen oppaalle luotiin konsepti, jossa strategisia tekijöitä tarkasteltiin sähköisen asioinnin, tuotekehityksen, asiakkaan ja lukijan oman toiminnan näkökulmista. Strategiset tekijät nivottiin yhteen kuvituksella, jonka avulla lukijalle kerrottiin tarina. Tarinassa sähköisen asioinnin palvelu näyttäytyy metsänomistajalle pikkulintuna. Tarinan avulla pyrittiin luomaan strategiselle viestinnälle ominainen tunnelma ja varmistamaan se, että lukija käsittelee aihetta myös tunteen tasolla.