"Pedagoginen vastuu kulkee koko päiväkotipäivän mukana toiminnassani, joka hetkellä" : lastentarhanopettajan rooli kasvatusyhteisössä sekä heidän pedagoginen vastuunsa
Linnaluoma, Elina (2011)
Linnaluoma, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117454
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni lastentarhanopettajan roolia kasvatusyhteisössä ja heidän pedagogista vastuutaan. Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää lastentarhanopettajien omia näkemyksiä. Teoriaosuudessa käsittelen lastentarhanopettajan työtehtäviä sekä tietämysalueita, joiden kautta yritän hahmottaa lastentarhanopettajan roolia kasvatusyhteisössä. Lastentarhanopettajan pedagogista osaamista käsittelen Iiris Hapon varhaiskasvatuksen välittömällä, välillisellä ja tiedostavalla tasolla.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyötäni varten olen haastatellut kuutta lastentarhanopettajaa kolmesta eri päiväkodista Länsi-Helsingin alueella. Tein haastattelut joulukuussa 2010 ja tammikuussa 2011. Haastattelumenetelmänä opinnäytetyössäni olen käyttänyt teemahaastattelua sekä pientä kirjoitelmaa. Haastattelujen teemoja ovat lastentarhanopettajan tehtävät ja vastuualueet, omat vahvuudet, muutokset työtehtävissä, työn arvo ja merkitys, tärkeät asiat työssä, erot lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan työtehtävillä sekä pedagoginen vastuu. Aineiston analyysissä olen käyttänyt teemoittelua.
Tulosten mukaan lastentarhanopettajan työ muodostuu monipuolisista tehtävistä. Työn tavoitteena on tarjota lapselle hyvä päivä päiväkodissa. Osa lastentarhanopettajista on sitä mieltä, että lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien työtehtävien erot eivät näy selkeästi arjessa. Lastentarhanopettajan tehtävänä on suunnitella ryhmän toimintaa ja toteuttaa toimintaa yhdessä muun tiimin kanssa. Lastentarhanopettaja vastaa lasten varhaiskasvatussuunnitelmista sekä yhteistyöstä eri verkostojen kanssa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lastentarhanopettajan rooliin kasvatusyhteisössä kuuluu vahvasti pedagoginen vastuu. Lastentarhanopettajan pedagoginen vastuu koostuu vastuuna lapsista, tiimistä, toiminnasta ja työstä sekä yhteistyöstä eri verkostojen kanssa.
Toiminnan suunnittelu on myös oleellinen osa lastentarhanopettajan työtä. Lastentarhanopettajat kokevat kantavansa päävastuun ryhmässään.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyötäni varten olen haastatellut kuutta lastentarhanopettajaa kolmesta eri päiväkodista Länsi-Helsingin alueella. Tein haastattelut joulukuussa 2010 ja tammikuussa 2011. Haastattelumenetelmänä opinnäytetyössäni olen käyttänyt teemahaastattelua sekä pientä kirjoitelmaa. Haastattelujen teemoja ovat lastentarhanopettajan tehtävät ja vastuualueet, omat vahvuudet, muutokset työtehtävissä, työn arvo ja merkitys, tärkeät asiat työssä, erot lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan työtehtävillä sekä pedagoginen vastuu. Aineiston analyysissä olen käyttänyt teemoittelua.
Tulosten mukaan lastentarhanopettajan työ muodostuu monipuolisista tehtävistä. Työn tavoitteena on tarjota lapselle hyvä päivä päiväkodissa. Osa lastentarhanopettajista on sitä mieltä, että lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien työtehtävien erot eivät näy selkeästi arjessa. Lastentarhanopettajan tehtävänä on suunnitella ryhmän toimintaa ja toteuttaa toimintaa yhdessä muun tiimin kanssa. Lastentarhanopettaja vastaa lasten varhaiskasvatussuunnitelmista sekä yhteistyöstä eri verkostojen kanssa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lastentarhanopettajan rooliin kasvatusyhteisössä kuuluu vahvasti pedagoginen vastuu. Lastentarhanopettajan pedagoginen vastuu koostuu vastuuna lapsista, tiimistä, toiminnasta ja työstä sekä yhteistyöstä eri verkostojen kanssa.
Toiminnan suunnittelu on myös oleellinen osa lastentarhanopettajan työtä. Lastentarhanopettajat kokevat kantavansa päävastuun ryhmässään.