Statsandelsreformen 2010 : Beräkning av statsandel till den grundläggande utbildningen
Nyman, Marie (2011)
Nyman, Marie
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127537
Tiivistelmä
Detta arbete handlar om statsandelsreformen som ägt rum i Finland år 2010. Det tidigare systemet med statsandelar till kommunerna har kritiserats bland annat för att inte vara ändamålsenligt, överskådligt eller sporra till resurssnål verksamhet. Den nya reformen medför en hel del förändringar i beräkningen av kommunernas statsandelar och den så kallade modellen med statsandelar i en enda penningström har införts. Arbetet är avgränsat till den grundläggande utbildningen i kommunen och behandlar främst beräkningen av statsandelen till grundläggande utbildningen. Avsikten med arbetet är att beskriva hur man beräknar statsandelen till den grundläggande utbildningen före och efter reformen för att visa skillnaderna mellan beräkningssätten. Arbetet består av en teoretisk samt en praktisk del. Arbetes teoretiska del kan användas som en handbok för beräkningen av statsandeln till den grundläggande utbildningen, här beskrivs beräkningen enligt gällande lagstiftning både före och efter reformen. I den praktiska delen av arbetet används teorin för att i praktiken beräkna statsandelen till den grundläggande utbildningen i Vasa stad. Som exempel för hur statsandelen beräknades innan reformen har statsandelen för år 2009 beräknats. Som exempel för beräkningen efter reformen har statsandelen för år 2010 beräknats. This thesis studied the reformation of the state subsidy system that was carried out in Finland in 2010. The previous system of state subsidies to the municipalities has been criticized for not being clear or efficient enough. Another problem is that it has not encouraged economical ways of operating. Due to the reformation quite a lot of changes have been made in the system. A new model called “Statsandelar i en enda penningström”, which can be roughly translated, “State subsidies in one cash flow” has been introduced. The work of this thesis was limited to the elementary education in the municipality. It mainly examined the calculation of the state subsidy to the elementary education. The aim of this thesis was to explain how to calculate the state subsidy to the elementary education before and after the reformation to show the differences in the calculation modes. The thesis consists of two parts, a theoretical study and a practical study. The theoretical part of the thesis can be used as a manual in how to calculate the state subsidy to the elementary education. The calculation was examined before and after the reformation and it was mainly based on current laws. In the practical part of the thesis the theory is used to calculate the state subsidy to the elementary education in Vaasa, Finland. As an example of how the state subsidy to the elementary education was calculated before the reformation the state subsidy for the year 2009 was calculated. As an example of the calculation after the reformation the state subsidy for 2010 was calculated.