Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Reissuleijona : peli 7-12-vuotiaan lapsen haastattelun tueksi

Eronen, Venla; Järvinen, Essi; Lahtinen, Jenni (2009)

 
Avaa tiedosto
Reissule.pdf (746.2Kt)
Lataukset: 


Eronen, Venla
Järvinen, Essi
Lahtinen, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132704
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella luova ja toiminnallinen väline 7-12-vuotiaan lapsen haastattelun tueksi. Aihe opinnäytetyölle nousi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) lasten psykiatrian poliklinikalla työskentelevältä toimintaterapeutti Arja Pilhjertalta. Pilhjerta toivoi välineen pohjautuvan Laurette Olsonin (1999) psykososiaaliseen viitekehykseen. Välineen tuli käsitellä psykososiaalisen viitekehyksen osa-alueista vertaisvuorovaikutustaitoja, leikkiä ja selviytymiskykyä.
Haastattelua tukevaksi välineeksi valittiin lautapeli. Välineen muotoa tuki psykososiaalinen viitekehys, tutkimukset lapsen haastattelusta, leikkimielisyyden malli (Skard – Bundy 2008) ja lapsen kehitysteoriat. Opinnäytetyössä käytettyjen teorioiden avulla kehitettiin peli ”Reissuleijona”. Pelin toimivuutta 6-15-vuotiailla lapsilla testasivat HUS:n lasten psykiatrian poliklinikoiden toimintaterapeutit Arja Pilhjerta, Minna Hulkko ja Teija Tonteri. Testattuaan peliä toimintaterapeutit täyttivät pelin kehitystyötä varten laaditun sähköisen kyselylomakkeen, jolla kerättiin laadullista tietoa. Peliä kehitettiin palautteiden pohjalta.
Tulokset osoittivat, että peli kiinnosti valitun kohderyhmän lapsia. Pelin avulla toimintaterapeutit saivat tietoa lapsen vertaisvuorovaikutustaidoista, leikistä ja selviytymiskyvystä. Lisäksi peli antoi tietoa pelin tarkoituksen ulkopuolisista asioista kuten lapsen lukutaidosta.
Peli vaatii edelleen kehitystyötä. Tulevissa kehitystyössä keskeistä on kysymysten muotoilu, ulkoasun graafinen suunnittelu ja pelin toimivuuden testaaminen 7-12-vuotiailla lapsilla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste