Building a Service Business Model For a Gardening Company
Collanus, Risto (2011)
Collanus, Risto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117428
Tiivistelmä
Tässä työssä luodaan liiketoimintamalli pienikokoiselle Puutarha-alalla toimivalle kohdeyritykselle. Liiketoimintamallinnusteorioista etsitään asioita, joita yritys joutuu ottamaan huomioon yritystä perustettaessa tai silloin kun yhtiön liiketoimintasuunnitelmaa muokataan. Liiketoimintasuunnitelman tekijä saa listan asioista joihin täytyy kiinnittää huomiota ja joihin vastaamalla siten että eri osa-alueet eivät ole ristiriitaisia keskenään muodostuu liiketoiminnan malli.
Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksella jossa olennaiset kysymykset on ensin kartoitettu liiketoiminta-alan kirjallisuudesta. Kysymykset on sen jälkeen ryhmitelty ja valittu siten että ne sopivat kohdeyrityksen tarpeisiin. Kohdeyrityksen on tarkoitus vastata näihin kysymyksiin ja nämä vastaukset muodostavat yrityksen perus toimintamallin. Vastausten analysointi voi paljastaa virheitä liiketoimintamallissa sekä ominaisuuksia joista asiakkaat erityisesti pitävät.
Kysymysten vastauksista saatu malli on sen jälkeen annettu yrityksen asiakkaille arvioitavaksi niiltä osin kun asiakkaat voisivat havainnoida niitä asiakassuhteessaan. Asiakasarvioinnin tulokset paljastavat mahdolliset ongelmakohdat yrityksen tarpeisiin luodussa mallissa sekä myös kohdat joita yritys voi pitää vahvuuksinaan. Tämän saadun tiedon pohjalta voidaan tarvittaessa muokata yrityksen liiketoimintamallia.
Asiakashaastattelun tuloksena saadun tiedon perusteella kohdeyrityksen liiketoimintamallista ei löytynyt huomattavia virheitä, eikä se tarvitse suuria muutoksia ainakaan tässä vaiheessa. Tutkimuksessa todettiin että yritys tarvitsee tehokkaampaa ajan ja projektienhallintaa sekä yrityksen toimintatapojen formalisointia.
Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksella jossa olennaiset kysymykset on ensin kartoitettu liiketoiminta-alan kirjallisuudesta. Kysymykset on sen jälkeen ryhmitelty ja valittu siten että ne sopivat kohdeyrityksen tarpeisiin. Kohdeyrityksen on tarkoitus vastata näihin kysymyksiin ja nämä vastaukset muodostavat yrityksen perus toimintamallin. Vastausten analysointi voi paljastaa virheitä liiketoimintamallissa sekä ominaisuuksia joista asiakkaat erityisesti pitävät.
Kysymysten vastauksista saatu malli on sen jälkeen annettu yrityksen asiakkaille arvioitavaksi niiltä osin kun asiakkaat voisivat havainnoida niitä asiakassuhteessaan. Asiakasarvioinnin tulokset paljastavat mahdolliset ongelmakohdat yrityksen tarpeisiin luodussa mallissa sekä myös kohdat joita yritys voi pitää vahvuuksinaan. Tämän saadun tiedon pohjalta voidaan tarvittaessa muokata yrityksen liiketoimintamallia.
Asiakashaastattelun tuloksena saadun tiedon perusteella kohdeyrityksen liiketoimintamallista ei löytynyt huomattavia virheitä, eikä se tarvitse suuria muutoksia ainakaan tässä vaiheessa. Tutkimuksessa todettiin että yritys tarvitsee tehokkaampaa ajan ja projektienhallintaa sekä yrityksen toimintatapojen formalisointia.