Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Opiskelijoiden työelämätaitojen kehittyminen ja henkilökohtaistamisen onnistuminen : Yhdessä yhdenvertainen -hankkeen oppisopimustoiminnan kehittämistyö
Haverinen, Marika; Siira-Auranaho, Sari (2020)
Haverinen, Marika
Siira-Auranaho, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001311891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001311891
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla oppisopimusopiskelijoiden kokemaa hyötyä työelämätaitoihin Yhdessä yhdenvertainen -hankkeessa mukana olosta sekä kuinka hyvin henkilökohtaistaminen hankkeessa on onnistunut. Valitsimme opinnäytetyömme aiheeksi työelämätaidot ja henkilökohtaistamisen oppisopimustoiminnassa, johon vaikuttavat ihmisen elämänhallinta sekä ammatillisen tutkinnon olemassaolo. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Lintulammen asukasyhdistys ry:n Yhdessä yhdenvertainen -hankkeen kanssa. Hanke tarjoaa ammatilliseen tutkintoon johtavaa koulutusta oppisopimuksella aikuisille ja pitkäaikaistyöttömille. Opiskelijat saavat ohjausta ja tukea opiskelun sekä työjakson aikana. Opiskelijoita autetaan myös työ- ja jatkokoulutuspaikan etsimisessä.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli hankkia Yhdessä yhdenvertainen -hankkeessa mukana olleilta ja oppisopimuksella tutkintoon valmistuneilta opiskelijoilta kokemuksellista tietoa, miten he ovat kokeneet saaneensa hyötyä työelämätaitoihin hankkeessa mukana olosta ja kuinka hyvin henkilökohtaistaminen hankkeessa on onnistunut. Hanke voi hyödyntää hankittua tietoa oman toiminnan suunnittelussa, kehittämisessä sekä toteuttamisessa työelämätaitojen sekä henkilökohtaistamisen osalta. Tutkimuskysymykset olivat 1.) Miten Yhdessä yhdenvertainen -hankkeen oppisopimusopiskelijat ovat kokeneet saaneensa hyötyä työelämätaitoihin hankkeessa mukana olosta? ja 2.) Kuinka hyvin henkilökohtaistaminen hankkeessa on onnistunut?
Tietoperustassa käsittelemme oppisopimuskoulutusta, pitkäaikaistyöttömyyttä, työelämätaitoja, elämänhallintaa sekä henkilökohtaistamista oppisopimuskoulutuksessa. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol 3.0 -sovelluksen avulla, lähettämällä kyselylomakkeen linkki sähköpostitse Yhdessä yhdenvertainen -hankkeesta oppisopimuksella ammatilliseen tutkintoon ajalla joulukuu 2018 – toukokuu 2019 välillä valmistuneille. Standardoidussa kyselylomakkeessa oli strukturoituja sekä puolistrukturoituja kysymyksiä, jotka esitettiin väittäminä. Mittarina oli Likertin asteikko ja tulokset analysoitiin tilastollisilla menetelmillä.
Tulosten mukaan ammatillinen pätevyys näytti edistävän tutkinnon suorittaneiden työllistymistä. Valmistuneet olivat pääosin tyytyväisiä oppisopimuksessa saamiin työelämätaitoihin sekä kokivat oppisopimustyönantajan henkilökohtaistamisen onnistuneen. Tulokset osoittivat kuitenkin, että oppisopimusopiskelijat kokivat tarvitsevansa enemmän tukea esimerkiksi etätehtävien suorittamisessa ja työpaikkojen etsimisessä.
Kyselytutkimuksemme tuloksista kehittämisehdotukseksi nousi valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen liittyen, että oppisopimusopiskelijat voisivat hyötyä työhakemuksen ja ansioluettelon laatimisesta sekä työhaastattelutilanteiden harjoittelemisesta hankkeessa. Tutkintoon valmistuttaessa tämä vahvistaisi oman osaamisen esille tuomista työnhaussa tai jatkokoulutuspaikan haussa. Lisäksi hanke voisi toteuttaa toiminnassa mukana oleville kyselyn väliarvioinnin yhteydessä, koskien hankkeessa annettavien tukitoimien ja sisällön onnistumista. Näin hanke voisi hyödyntää saatuja tuloksia heti ja tehdä tarvittaessa reaaliaikaisesti ratkaisuja toimintaansa kunkin olemassa olevan ryhmän tarpeen mukaisesti. This thesis was made for Lintulammen asukasyhdistys ry (Lintulampi registered residents´ association) and their project named “Yhdessä yhdenvertainen” (Together equal). The participants in the project are adults without vocational qualification and adults who are long-term unemployed. They participate in the project apprenticeship action and complete a vocational upper secondary qualification or a further vocational qualification during the apprenticeship. The apprentices get guidance and support during the training and work period. Project also aims to help the graduate to find a job or a study place.
The purpose of this thesis is to develop their project activities. For this purpose, we gathered information about graduated apprentices´ experiences of apprenticeship´s impact on their working life competences and information how personalisation had succeeded in their apprenticeship. Our research questions were:
1.) How the “Yhdessä yhdenvertainen” -project apprentices have experienced the development of their working life competences after being involved in the project? 2.) How well the personalisation succeeded in the project?
Our research concerned apprentices who had graduated in the period between December 2018 and May 2019. The data was collected by using Webropol 3.0 – an electronic survey system. In this thesis we open the results and conclusions that came from the survey. Finally, in the reflection section we give ideas for project development. Based on the results, a vocational qualification seemed to support graduates’ employment. Graduates were mostly satisfied with the work life competences gained from the apprenticeship and, also felt the personalisation done by the employer was successful. However, the results indicated that the graduates would need more support e.g. for accomplishing distance learning assignments and for job seeking practices.
Data collected from the survey shows that the graduates would need more support to improve their job seeking skills. As a development idea we propose that the project would provide more guidance on preparing a job application and a curriculum vitae. Also, practicing job interview situations would facilitate and improve graduate’s employment. Furthermore, the project could conduct mid-term evaluation among the students to measure the success of the support and content provided. This would enable the project to utilize the results to adjust the current operations accordingly.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli hankkia Yhdessä yhdenvertainen -hankkeessa mukana olleilta ja oppisopimuksella tutkintoon valmistuneilta opiskelijoilta kokemuksellista tietoa, miten he ovat kokeneet saaneensa hyötyä työelämätaitoihin hankkeessa mukana olosta ja kuinka hyvin henkilökohtaistaminen hankkeessa on onnistunut. Hanke voi hyödyntää hankittua tietoa oman toiminnan suunnittelussa, kehittämisessä sekä toteuttamisessa työelämätaitojen sekä henkilökohtaistamisen osalta. Tutkimuskysymykset olivat 1.) Miten Yhdessä yhdenvertainen -hankkeen oppisopimusopiskelijat ovat kokeneet saaneensa hyötyä työelämätaitoihin hankkeessa mukana olosta? ja 2.) Kuinka hyvin henkilökohtaistaminen hankkeessa on onnistunut?
Tietoperustassa käsittelemme oppisopimuskoulutusta, pitkäaikaistyöttömyyttä, työelämätaitoja, elämänhallintaa sekä henkilökohtaistamista oppisopimuskoulutuksessa. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol 3.0 -sovelluksen avulla, lähettämällä kyselylomakkeen linkki sähköpostitse Yhdessä yhdenvertainen -hankkeesta oppisopimuksella ammatilliseen tutkintoon ajalla joulukuu 2018 – toukokuu 2019 välillä valmistuneille. Standardoidussa kyselylomakkeessa oli strukturoituja sekä puolistrukturoituja kysymyksiä, jotka esitettiin väittäminä. Mittarina oli Likertin asteikko ja tulokset analysoitiin tilastollisilla menetelmillä.
Tulosten mukaan ammatillinen pätevyys näytti edistävän tutkinnon suorittaneiden työllistymistä. Valmistuneet olivat pääosin tyytyväisiä oppisopimuksessa saamiin työelämätaitoihin sekä kokivat oppisopimustyönantajan henkilökohtaistamisen onnistuneen. Tulokset osoittivat kuitenkin, että oppisopimusopiskelijat kokivat tarvitsevansa enemmän tukea esimerkiksi etätehtävien suorittamisessa ja työpaikkojen etsimisessä.
Kyselytutkimuksemme tuloksista kehittämisehdotukseksi nousi valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen liittyen, että oppisopimusopiskelijat voisivat hyötyä työhakemuksen ja ansioluettelon laatimisesta sekä työhaastattelutilanteiden harjoittelemisesta hankkeessa. Tutkintoon valmistuttaessa tämä vahvistaisi oman osaamisen esille tuomista työnhaussa tai jatkokoulutuspaikan haussa. Lisäksi hanke voisi toteuttaa toiminnassa mukana oleville kyselyn väliarvioinnin yhteydessä, koskien hankkeessa annettavien tukitoimien ja sisällön onnistumista. Näin hanke voisi hyödyntää saatuja tuloksia heti ja tehdä tarvittaessa reaaliaikaisesti ratkaisuja toimintaansa kunkin olemassa olevan ryhmän tarpeen mukaisesti.
The purpose of this thesis is to develop their project activities. For this purpose, we gathered information about graduated apprentices´ experiences of apprenticeship´s impact on their working life competences and information how personalisation had succeeded in their apprenticeship. Our research questions were:
1.) How the “Yhdessä yhdenvertainen” -project apprentices have experienced the development of their working life competences after being involved in the project? 2.) How well the personalisation succeeded in the project?
Our research concerned apprentices who had graduated in the period between December 2018 and May 2019. The data was collected by using Webropol 3.0 – an electronic survey system. In this thesis we open the results and conclusions that came from the survey. Finally, in the reflection section we give ideas for project development. Based on the results, a vocational qualification seemed to support graduates’ employment. Graduates were mostly satisfied with the work life competences gained from the apprenticeship and, also felt the personalisation done by the employer was successful. However, the results indicated that the graduates would need more support e.g. for accomplishing distance learning assignments and for job seeking practices.
Data collected from the survey shows that the graduates would need more support to improve their job seeking skills. As a development idea we propose that the project would provide more guidance on preparing a job application and a curriculum vitae. Also, practicing job interview situations would facilitate and improve graduate’s employment. Furthermore, the project could conduct mid-term evaluation among the students to measure the success of the support and content provided. This would enable the project to utilize the results to adjust the current operations accordingly.