Osallisuuden luova tila
Bask, Sini (2011)
Bask, Sini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127659
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu Reviiri-ryhmän esityksentekoprosessiin, josta syntyi esitys Rajoitetusti heilahteleva. Sitä esitettiin neljä kertaa Ursan tähtitornissa tammikuussa 2007. Reviiri-ryhmä työskenteli ryhmälähtöisesti työroolit jakaen. Tekijä oli prosessissa yksi viisihenkisen tasavertaisen työryhmän jäsenistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli hahmottaa, miltä osallisuuden kokemus tuntuu, millaisilla toimintavalinnoilla osallisuuden kokemus syntyy sekä millainen esitys syntyy prosessista, jonka tekijät kokivat osallisuutta. Tutkielma tarkastelee myös osallisuuden ja luovuuden välisiä yhteyksiä. Tutkielma liittyy oleellisesti pyrkimykseen löytää toimivia menetelmiä ja keinoja lisäopetuksen kymppiluokkalaisten oppimisen ja kasvun tukemiseen.
Keskeiset aineistot olivat sähköpostikysely, joka tehtiin Reviiri-ryhmän jäsenille, tekijän työpäiväkirjat tekoprosessista, aiemmat työpäiväkirjat opetustyöhön liittyvistä opiskeluprojekteista sekä Silja Heikkilän kokoama kyselyaineisto jaetusta ohjaajuudesta. Tärkeitä käsitteitä osallisuuden ja luovuuden tarkastelussa ovat luovuus, dialogisuus, osallisuus ja osallistava teatteri.
Aineiston perusteella osallisuuden kokemus syntyy keveydestä, tasavertaisuudesta, merkityksellisyydestä, mahdollisuudesta, läsnäolosta, toivosta ja kohtaamisesta. Osallisuuden tilan luomiseen tarvitaan sitoutuminen, luottamus, aikaraamit, päämäärä sekä osallistavan teatterin työtapojen käyttämistä. Syntyvä teostila on prosessinsa näköinen: mosaiikkimainen, dramaturgialtaan rikottu, hengittävä, moniääninen ja elävä.
Johtopäätökset ovat sovellettavissa työskentelyyn projekteissa, joissa draamaa käytetään pyrkimyksenä tuottaa osallisuutta lisäopetuksen opiskelijoille. Tällöin on huomioitava erot motivaatiossa, taidoissa, ikävaiheessa ja toimintaympäristössä. Jatkotutkimusta olisi kiinnostavaa tehdä ryhmälähtöisen prosessin tuottamien esitysten katsojasuhteen osallisuudesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli hahmottaa, miltä osallisuuden kokemus tuntuu, millaisilla toimintavalinnoilla osallisuuden kokemus syntyy sekä millainen esitys syntyy prosessista, jonka tekijät kokivat osallisuutta. Tutkielma tarkastelee myös osallisuuden ja luovuuden välisiä yhteyksiä. Tutkielma liittyy oleellisesti pyrkimykseen löytää toimivia menetelmiä ja keinoja lisäopetuksen kymppiluokkalaisten oppimisen ja kasvun tukemiseen.
Keskeiset aineistot olivat sähköpostikysely, joka tehtiin Reviiri-ryhmän jäsenille, tekijän työpäiväkirjat tekoprosessista, aiemmat työpäiväkirjat opetustyöhön liittyvistä opiskeluprojekteista sekä Silja Heikkilän kokoama kyselyaineisto jaetusta ohjaajuudesta. Tärkeitä käsitteitä osallisuuden ja luovuuden tarkastelussa ovat luovuus, dialogisuus, osallisuus ja osallistava teatteri.
Aineiston perusteella osallisuuden kokemus syntyy keveydestä, tasavertaisuudesta, merkityksellisyydestä, mahdollisuudesta, läsnäolosta, toivosta ja kohtaamisesta. Osallisuuden tilan luomiseen tarvitaan sitoutuminen, luottamus, aikaraamit, päämäärä sekä osallistavan teatterin työtapojen käyttämistä. Syntyvä teostila on prosessinsa näköinen: mosaiikkimainen, dramaturgialtaan rikottu, hengittävä, moniääninen ja elävä.
Johtopäätökset ovat sovellettavissa työskentelyyn projekteissa, joissa draamaa käytetään pyrkimyksenä tuottaa osallisuutta lisäopetuksen opiskelijoille. Tällöin on huomioitava erot motivaatiossa, taidoissa, ikävaiheessa ja toimintaympäristössä. Jatkotutkimusta olisi kiinnostavaa tehdä ryhmälähtöisen prosessin tuottamien esitysten katsojasuhteen osallisuudesta.