Motec moottorinohjauksen säätäminen ja päästövertailu
Seppälä, Kimmo (2011)
Seppälä, Kimmo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056277
Tiivistelmä
Työssä tehtiin Motec-moottorinohjausjärjestelmän ohjelmointi bensiinille ja etanolille, turboahtimen hyötysuhteen määrittely laboratorioharjoitussuunnitelmaksi sekä bensiinin ja etanolipolttoaineiden päästövertailu. Työn tavoitteena oli saada moottori käymään tasaisesti sekä saada luotettavia tuloksia päästövertailusta. Moottori säädettiin Superflow-moottoridynamometrissä Motecin omaa säätöohjelmaa käyttäen. Laboratorioharjoitus suunniteltiin teoriassa osien asennusvaiheeseen saakka. Osien asennuspaikat ja liittäminen Moteciin selvitettiin.
Pakokaasuvertailu suoritettiin nelikaasuanalysaattoria käyttäen, jolloin osa tarkoista päästöistä jäi uupumaan. Saaduista tuloksista kuitenkin oli nähtävissä etanolipolttoaineen suuremmat hiilimonoksidipäästöt ja pienen jäännöshapen määrän korkeammilla kierrosluvuilla. Työtä voidaan hyödyntää Motec-moottorinohjausjärjestelmän ohjelmoinnin nopeaan oppimiseen, turboahtimen hyötysuhteen käytännön toteuttamiseen sekä antamaan pohjan paremman pakokaasuvertailun tekemiseen.
Pakokaasuvertailu suoritettiin nelikaasuanalysaattoria käyttäen, jolloin osa tarkoista päästöistä jäi uupumaan. Saaduista tuloksista kuitenkin oli nähtävissä etanolipolttoaineen suuremmat hiilimonoksidipäästöt ja pienen jäännöshapen määrän korkeammilla kierrosluvuilla. Työtä voidaan hyödyntää Motec-moottorinohjausjärjestelmän ohjelmoinnin nopeaan oppimiseen, turboahtimen hyötysuhteen käytännön toteuttamiseen sekä antamaan pohjan paremman pakokaasuvertailun tekemiseen.