Henkilöauton ilmastointilaitteen suunnittelu ja rakentaminen
Korhonen, Timo (2011)
Korhonen, Timo
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107154
Tiivistelmä
Työn aiheena on auton ilmastointilaitteistot. Tavoitteena oli auton ilmastointilaitteen rakentaminen Oulun seudun ammattikorkeakoulun tekniikan yksikön lvi- ja autolaboratorion koulutuskäyttöön ja syventyä aiheeseen kirjallisesti. Teoriaosassa perehdytään kylmäprosessiin, auton ilmanvaihto- ja ilmastointilaitteiston toimintaan sekä järjestelmän komponentteihin. Lisäksi käsitellään ilmastointilaitteen suunnittelua, rakentamista ja koekäyttöä.
Laite rakennettiin henkilöautosta puretuista komponenteista. Järjestelmään kuuluvat kompressori, lauhdutin ja automaatti ilmastoinnin ilmanjakoyksikkö, jossa on paisuntaventtiili, höyrystin ja ohjauspaneeli. Kylmäainepiiri valmistettiin kupariputkesta. Lauhdutinpuhallin, ohjauspaneeli ja ilmanjakoyksikkö puhaltimineen toimivat 12 V tasajännitteellä. Ohjausvirtapiiri toimii 230 V jännitteellä ja kompressoria pyörittävä sähkömoottori, jota käytetään taajuusmuuntajalla 400 V jännitteellä. Laite on rakennettu siirrettävään kaksitasoiseen runkoon.
Opinnäytetyön tekijä valmisti laitteen itsenäisesti Oulun seudun ammattikorkeakoulun tekniikan yksikön tiloissa ja välineillä. Työ sisälsi metallitöitä, kylmäkoneasennuksia sekä sähkö- ja automaatiotöitä. Ohjaajana toimi Mikko Niskala
ja sähkötöissä opasti Esa Pakonen. Valmiista laitteesta tuli havainnollinen ja toimiva sekä kirjallisesta osuudesta riittävän kattava syventämään ymmärrystä henkilöautojen ilmastointilaitteista.
Laite rakennettiin henkilöautosta puretuista komponenteista. Järjestelmään kuuluvat kompressori, lauhdutin ja automaatti ilmastoinnin ilmanjakoyksikkö, jossa on paisuntaventtiili, höyrystin ja ohjauspaneeli. Kylmäainepiiri valmistettiin kupariputkesta. Lauhdutinpuhallin, ohjauspaneeli ja ilmanjakoyksikkö puhaltimineen toimivat 12 V tasajännitteellä. Ohjausvirtapiiri toimii 230 V jännitteellä ja kompressoria pyörittävä sähkömoottori, jota käytetään taajuusmuuntajalla 400 V jännitteellä. Laite on rakennettu siirrettävään kaksitasoiseen runkoon.
Opinnäytetyön tekijä valmisti laitteen itsenäisesti Oulun seudun ammattikorkeakoulun tekniikan yksikön tiloissa ja välineillä. Työ sisälsi metallitöitä, kylmäkoneasennuksia sekä sähkö- ja automaatiotöitä. Ohjaajana toimi Mikko Niskala
ja sähkötöissä opasti Esa Pakonen. Valmiista laitteesta tuli havainnollinen ja toimiva sekä kirjallisesta osuudesta riittävän kattava syventämään ymmärrystä henkilöautojen ilmastointilaitteista.