Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakaslähtöisyyden kehittäminen ICT-palvelut yksikössä : Case: Helsingin Energia

Korhonen, Tiina (2009)

Avaa tiedosto
Tiina_Korhonen_lopputyo.pdf (613.6Kt)
Lataukset: 


Korhonen, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132732
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyys tarkoittaa, että toiminnan lähtökohtana ovat asiakkaan tarpeet ja tavoitteet. Tutkimus lähti liikkeelle tarpeesta vahvistaa Helsingin Energian ICT-palveluiden asiakaslähtöisyyttä, asiakashallintaa ja kumppanuusajattelua. Tutkimukselle asetetut tavoitteet oli johdettu ICT-palveluiden strategiasta. Työ oli tarpeen, sillä ICT-palveluiden tehtävänä oli vastata kokonaisuudessaan Helen-konserniin kuuluvien tietojärjestelmä-, tietotekniikka- ja tietoliikennepalveluista sekä viesti- ja teletekniikasta. ICT-palveluiden rooli oli vahvasti muuttumassa perinteisestä linjaorganisaatiosta asiakaslähtöiseksi projektiorganisaatioksi ja tavoitteena oli toimia asiakkaan hyväksi.

Työn yhteydessä selvitettiin miten ICT-palveluiden asiakaslähtöistä toimintaa tuli kehittää. Kehittämistehtävän tavoitteena on löytää myös keinot, joilla ICT-palveluiden asiakastyytyväisyyden tasoa voidaan nostaa.

Tutkimus käynnistettiin 2007 perehtymällä asiakaslähtöisyyttä, asiakkuuksien hallintaa ja laatu- sekä prosessijohtamista käsitteleviin teorioihin. Tavoitteena oli asiakkuuksien hallinnan kehittäminen ja kumppanuusajattelun luominen. Työn kautta selvitettiin miten ICT-palveluiden asiakaslähtöistä toimintaa tuli kehittää.

Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkija toimi ICT-palveluissa asiakkuuspäällikön tehtävässä. Neljä muuta yksikön asiakkuuspäällikköä osallistui vahvasti tutkijan kanssa kehittämään ICT-palveluiden toimintaa. Tutkimukseen saatiin tietoa kahdesta asiakastyytyväisyyskyselystä, jotka suoritettiin vuoden 2007 aikana. Asiakastiedon kannalta arvokkain anti tuli asiakkuusworkshopeista, joita tutkimuksen aikana oli kuusi kappaletta. EFQM-mallin mukainen itsearviointi, joka toteutettiin toisen kerran kesällä 2008, osoitti muutoksen suunnan asiakastuloksissa. Tutkimukseen liittyvä tarkastelujakso päättyi helmikuussa 2009, mutta muutos ja kehittyminen jatkuivat.

Tutkimuksen johtopäätöksissä todettiin kehityssuunnan olevan oikea ja tehtyjen toimenpiteiden ohjaavan toimintaa asiakaslähtöisemmäksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste