OSAAMINEN JA ASIANTUNTIJUUS KANSAINVÄLISYYSTOIMINNASSA TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSESSA
Rajavuori, Jaana (2011)
Rajavuori, Jaana
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105147915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105147915
Tiivistelmä
Maailmamme globalisoituu kovaa vauhtia. Pystyäksemme toimimaan tässä muuttuvassa maailmassa tarvitsemme kansainvälisyysosaamista.Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa ja ymmärrystä toisen asteen ammatillisen koulutuksen kansainvälisyystoimintaan liittyvästä osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Toisen asteen ammatillisen koulutuksen kansainvälisyys ei ole enää oppilaitosten erillistä toimintaa. Niiden oppilaitosten, jotka haluavat pärjätä ja tuottaa opiskeli-joilleen tämän päivän osaamista, on tarjottava kaikille opiskelijoilleen mahdollisuus aktiiviseen kansainvälisyystoimintaan. Tähän toimimiseen tarvitaan osaamista ja asiantuntijuutta. Tästä läh-tökohdasta ja omista kokemuksistani toisen asteen ammatillisen koulutuksen kansainvälisyydestä syntyi tämä opinnäytetyö.
Johtuen ilmiökentän laajuudesta tämä opinnäytetyö on toteutettu Pohjois- Karjalan koulutuskun-tayhtymän kansainvälisyystoiminnoissa. Tutkimus toteutui kvantitatiivisella kyselyllä syksyllä 2010 sekä haastattelemalla alkuvuodesta 2011 ko. organisaation kansainvälisyyden kanssa vastuuteh-tävissä toimivia henkilöitä.
Kyselyn tulokset, jota teemahaastattelun analysointi vahvisti, osoittivat että tärkeimpinä osaamisalueina toisen asteen ammatillisen koulutuksen kansainvälisyyden asiantuntijuudessa ovat yhteistyötaitojen, joustavuuden, luotettavuuden ja kielitaidon osaaminen. Pääsääntöisesti kyselyyn vastanneet asiantuntijat kokivat osaamisensa ko. osaamisalueilta hyvänä. Kansainvälisyysasiantuntijat kokivat työnsä arvostettuna tai ainakin asiantuntijuuteensa kuuluvana asiana niin opiskelijoiden, kollegojensa kuin myös esimiestensä näkökulmasta.
Kansainvälisyysosaaminen on toisen asteen ammatillisen koulutuksen laatua. Tärkeää tämän laatutyön hallinnassa on kielitaidon lisäksi osaaminen joustavuudessa, luotettavuudessa ja yhteistyötaidoissa.
Johtuen ilmiökentän laajuudesta tämä opinnäytetyö on toteutettu Pohjois- Karjalan koulutuskun-tayhtymän kansainvälisyystoiminnoissa. Tutkimus toteutui kvantitatiivisella kyselyllä syksyllä 2010 sekä haastattelemalla alkuvuodesta 2011 ko. organisaation kansainvälisyyden kanssa vastuuteh-tävissä toimivia henkilöitä.
Kyselyn tulokset, jota teemahaastattelun analysointi vahvisti, osoittivat että tärkeimpinä osaamisalueina toisen asteen ammatillisen koulutuksen kansainvälisyyden asiantuntijuudessa ovat yhteistyötaitojen, joustavuuden, luotettavuuden ja kielitaidon osaaminen. Pääsääntöisesti kyselyyn vastanneet asiantuntijat kokivat osaamisensa ko. osaamisalueilta hyvänä. Kansainvälisyysasiantuntijat kokivat työnsä arvostettuna tai ainakin asiantuntijuuteensa kuuluvana asiana niin opiskelijoiden, kollegojensa kuin myös esimiestensä näkökulmasta.
Kansainvälisyysosaaminen on toisen asteen ammatillisen koulutuksen laatua. Tärkeää tämän laatutyön hallinnassa on kielitaidon lisäksi osaaminen joustavuudessa, luotettavuudessa ja yhteistyötaidoissa.