Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pitkäaikainen osakerahastosäästäminen : Pankkitoimihenkilöiden näkökulma

Arola, Matti (2009)

Avaa tiedosto
pitkaaik.pdf (822.9Kt)
Lataukset: 


Arola, Matti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132733
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella rahastosäästämistä, kuluttajien suhtautumista siihen sekä erityisesti pitkäaikaisen ja jatkuvan säästämisen hyötyjä kuluttajalle.

Rahastosäästäminen ja sitä kautta osakerahastosäästäminen suomalaisten kuluttajien piirissä ovat kasvattaneet selkeästi osuuttaan 2000-luvun aikana. Nykyään rahastosäästäminen on hyvin yleistä myös niin sanotun normaalin suomalaisen kuluttajan elämässä, kun aikaisemmin sitä on pidetty enemminkin vauraiden ihmisten toimintana. Tutkimuksen teoriaosuudessa eli viitekehyksessä käsitellään sijoitusrahastoja, rahastosäästämisen riskejä ja hyötyjä sekä rahastosäästämiseen tarvittavaa pitkäjänteisyyttä.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Se toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluun valittiin yksi toimihenkilö neljästä eri pankkiryhmästä. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin laadullisella menetelmällä.

Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta rahastosäästämisen nousseen tilisäästämisen rinnalle suomalaisten kuluttajien elämässä. Kuluttajien riskinkarttamisen takia kuitenkaan osakerahastosäästäminen ei pääse yleistymään merkittävästi, vaikka tietämystä kuluttajilta jo löytyy. Osakerahastosäästämistä pidetään hyödyllisenä ja kannattavana kyseiseen säästämismuotoon sopiville kuluttajille. Aineistosta oli havaittavissa myös, että kuluttajat käyttäytyvät hyvin samankaltaisesti eri elämäntilanteissa ja erilaisissa markkinatilanteissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste