Stadion Hostelin kioskin prosessien uudistaminen
Laine, Pirjo (2009)
Laine, Pirjo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142764
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli uudistaa Stadion Hostelin kioskimyynnin prosesseja asiakaslähtöisesti ja kustannustehokkaasti. Uudistettavia prosesseja olivat hankinta, hinnoittelu, tuotevalikoima ja -lajitelma sekä varastoseuranta. Tutkimus rajattiin koskemaan Stadion Hostelin kioskissa myytäviä tuotteita ja palveluita.
Tutkimusta varten haastateltiin kahta samaan hostelliketjuun kuuluvan hostellin edustajaa siitä miten heillä vastaavat prosessit on järjestetty. Asiakaskyselyillä sel-vitettiin mitä tuotteita hostellin asiakkaat haluaisivat ostaa ja mitä he olisivat niistä valmiita maksamaan. Kioskin hintoja vertailtiin Ruoholahden K-marketin ja Kampin metroaseman itsepalveluautomaatin vastaavien tuotteiden hintoihin. Tutkijan käytettävissä oli tilinpäätökset, kokousmuistiot, asiakaspalautteet ja -tilastot.
Asiakaskyselyiden perusteella kysyntä vaihteli kyselyajankohdan mukaan. Tuotteiden saatavuus varmistettiin hankintaväliä lyhentämällä. Kioskin hintoja ei pidetty halpoina ja kilpailutilanne ja toimintaympäristö mahdollistivat vähittäiskauppaa korkeamman hinnoittelun.
Tutkimuksen perusteella tuotteiden ja palveluiden valikoimaa ja lajitelmaa muutettiin sesongeittain, siksi niiden logistista toimitusketjua oli lyhennettävä. Hankintaprosessi siirrettiin verkkokauppaan. Ruoan arvonlisäveron mahdollisesti laskiessa lokakuussa 2009, ei hinnoitteluperiaatetta vielä muutettu. Kioskimyynnin vähäisen liikevaihdon takia varastoseuranta tehtiin excel -taulukon muotoon.
Tutkimusta varten haastateltiin kahta samaan hostelliketjuun kuuluvan hostellin edustajaa siitä miten heillä vastaavat prosessit on järjestetty. Asiakaskyselyillä sel-vitettiin mitä tuotteita hostellin asiakkaat haluaisivat ostaa ja mitä he olisivat niistä valmiita maksamaan. Kioskin hintoja vertailtiin Ruoholahden K-marketin ja Kampin metroaseman itsepalveluautomaatin vastaavien tuotteiden hintoihin. Tutkijan käytettävissä oli tilinpäätökset, kokousmuistiot, asiakaspalautteet ja -tilastot.
Asiakaskyselyiden perusteella kysyntä vaihteli kyselyajankohdan mukaan. Tuotteiden saatavuus varmistettiin hankintaväliä lyhentämällä. Kioskin hintoja ei pidetty halpoina ja kilpailutilanne ja toimintaympäristö mahdollistivat vähittäiskauppaa korkeamman hinnoittelun.
Tutkimuksen perusteella tuotteiden ja palveluiden valikoimaa ja lajitelmaa muutettiin sesongeittain, siksi niiden logistista toimitusketjua oli lyhennettävä. Hankintaprosessi siirrettiin verkkokauppaan. Ruoan arvonlisäveron mahdollisesti laskiessa lokakuussa 2009, ei hinnoitteluperiaatetta vielä muutettu. Kioskimyynnin vähäisen liikevaihdon takia varastoseuranta tehtiin excel -taulukon muotoon.