Operating Model for the Expert Resource Supply Business
Räisänen, Heikki (2011)
Räisänen, Heikki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168088
Tiivistelmä
Asiantuntijoiden välitysliiketoiminnan resurssien vuokraamisessa on jossain määrin haasteellista ennustaa, mitä tulevat asiakastarpeet olemaan seuraavan puolen vuoden tai vuoden kuluessa. Miten löytää riittävän ajoissa asiakastarpei-ta vastaavaa osaamista, jota voidaan menestyksellisesti tarjota asiakkaille? Konsultointiyritykset mainostavat asiakastarpeitaan web-sivuillaan, mutta kuvatut tarpeet on täytettävä niin pian kuin mahdollista tai muutaman viikon kuluessa.
Yrityksellä, joka aikoo kyseiset resurssit toimittaa, pitää olla resurssit rekrytoi-tuina ja valmiina tarttumaan työhön tarpeen mukaan. Tulevaisuuden asiakas-tarpeiden ennustamiseksi tutkimustyö aiheesta on tarpeellinen. Loppuasiakasyritysten kanssa päivittäisessä yhteistyössä toimivat konsultointiyritykset saattavat päästä käsiksi tietoon tulevista tarpeista, jotka ei ole vielä julkisesti saatavilla. Tämä tieto saattaa osoittautua hyödylliseksi yhtiön uusien konsulttien rekrytoinnissa. Avainkysymys onkin, millä toimintamallilla asiantuntijoiden välitys onnistuu parhaiten?
Tämä tutkimus keskittyi haastatteluissaan kaikkein potentiaalisimpiin ja tär-keimpiin kohdeyhtiön asiakasyrityksiin. Tutkimuksessa haastateltiin myös yhtiön johtohenkilöt sekä yhtiön vapaina olevat konsultit. Teorian ja tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin ehdotus kohdeyhtiön uudeksi toimintamalliksi.
Yrityksellä, joka aikoo kyseiset resurssit toimittaa, pitää olla resurssit rekrytoi-tuina ja valmiina tarttumaan työhön tarpeen mukaan. Tulevaisuuden asiakas-tarpeiden ennustamiseksi tutkimustyö aiheesta on tarpeellinen. Loppuasiakasyritysten kanssa päivittäisessä yhteistyössä toimivat konsultointiyritykset saattavat päästä käsiksi tietoon tulevista tarpeista, jotka ei ole vielä julkisesti saatavilla. Tämä tieto saattaa osoittautua hyödylliseksi yhtiön uusien konsulttien rekrytoinnissa. Avainkysymys onkin, millä toimintamallilla asiantuntijoiden välitys onnistuu parhaiten?
Tämä tutkimus keskittyi haastatteluissaan kaikkein potentiaalisimpiin ja tär-keimpiin kohdeyhtiön asiakasyrityksiin. Tutkimuksessa haastateltiin myös yhtiön johtohenkilöt sekä yhtiön vapaina olevat konsultit. Teorian ja tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin ehdotus kohdeyhtiön uudeksi toimintamalliksi.