Verkkosivujen käyttökokemuksen selvittäminen kyselyllä : Tapaustutkimus Fujitsu
Arvonen, Jennica (2011)
Arvonen, Jennica
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137882
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen työ, joka käsittelee verkkosivujen käyttökokemuksen tutkimista kyselyn avulla. Työn toimeksiantajana toimi Fujitsu Technology Solutions, Fujitsu Services Oy. Fujitsu on Suomen johtava tietotekniikan palvelu- ja laitetoimittaja. Fujitsu Technology Solutions on konsernin teknologiatuotteita toimittava yksikkö.
Tarkastelun kohteena tutkielmassa olivat sekä Fujitsun tuotteita esittelevät viralliset verkkosivut että kärkituotevalikoimaa esittelevät kampanjasivut. Käyttötottumuksia ja mielipiteitä sivuista kysyttiin Fujitsun kumppanuusohjelmaan kuuluvilta, eli Fujitsu-merkkiä myymään sitoutuneilta jälleenmyyjiltä. Kysely toteutettiin verkkolomakkeella. Se oli muodoltaan strukturoitu ja vastaajat kutsuttiin sähköpostitse.
Toteutetun kyselyn tavoitteena oli luoda kuvaa siitä, miten jälleenmyyjät käyttävät Fujitsun ulkoisia verkkosivuja hakiessaan tietoa Fujitsun tuotteista. Kyselyn vastausprosentti jäi niin alhaiseksi, ettei aineistosta voitu tehdä tilastollisesti päteviä päätelmiä. Suuntaa-antavina johtopäätöksinä saatiin kuitenkin selville, että jälleenmyyjät käyttivät tiedonhakuun enemmän virallisia verkkosivuja ja eniten sivuilta haettiin tietoa tuotteiden ominaisuuksista ja teknisistä tiedoista. Vastaajien asenteet ja mielipiteet molempia sivuja kohtaan olivat hyvin positiiviset.
Pohjustukseksi käytännönläheiselle kyselylle työn teoriaosuudessa käsitellään käyttäjälähtöisyyden ja käyttäjille relevantin sisällön tärkeyttä verkkosivuilla. Lisäksi esitellään aineistonkeruumenetelmänä käytetyn kyselyn keskeiset elementit ja käsitteet. Teososassa esitellään aineistonkeruuprosessi ja avataan kyselyn tulokset.
Työllä saavutettiin toimeksiantajalle suuntaa antavaa tietoa jälleenmyyjien verkkokäyttäytymisestä. Aineistoa voidaan hyödyntää verkkosivujen jatkokehityksessä tai työkaluna mahdollisen seurannan toteuttamisessa. Lisäksi opinnäytetyö on kattava kuvaus perustutkimuksen tekemisestä kyselymenetelmää aineistonkeruussa käyttäen.
Tarkastelun kohteena tutkielmassa olivat sekä Fujitsun tuotteita esittelevät viralliset verkkosivut että kärkituotevalikoimaa esittelevät kampanjasivut. Käyttötottumuksia ja mielipiteitä sivuista kysyttiin Fujitsun kumppanuusohjelmaan kuuluvilta, eli Fujitsu-merkkiä myymään sitoutuneilta jälleenmyyjiltä. Kysely toteutettiin verkkolomakkeella. Se oli muodoltaan strukturoitu ja vastaajat kutsuttiin sähköpostitse.
Toteutetun kyselyn tavoitteena oli luoda kuvaa siitä, miten jälleenmyyjät käyttävät Fujitsun ulkoisia verkkosivuja hakiessaan tietoa Fujitsun tuotteista. Kyselyn vastausprosentti jäi niin alhaiseksi, ettei aineistosta voitu tehdä tilastollisesti päteviä päätelmiä. Suuntaa-antavina johtopäätöksinä saatiin kuitenkin selville, että jälleenmyyjät käyttivät tiedonhakuun enemmän virallisia verkkosivuja ja eniten sivuilta haettiin tietoa tuotteiden ominaisuuksista ja teknisistä tiedoista. Vastaajien asenteet ja mielipiteet molempia sivuja kohtaan olivat hyvin positiiviset.
Pohjustukseksi käytännönläheiselle kyselylle työn teoriaosuudessa käsitellään käyttäjälähtöisyyden ja käyttäjille relevantin sisällön tärkeyttä verkkosivuilla. Lisäksi esitellään aineistonkeruumenetelmänä käytetyn kyselyn keskeiset elementit ja käsitteet. Teososassa esitellään aineistonkeruuprosessi ja avataan kyselyn tulokset.
Työllä saavutettiin toimeksiantajalle suuntaa antavaa tietoa jälleenmyyjien verkkokäyttäytymisestä. Aineistoa voidaan hyödyntää verkkosivujen jatkokehityksessä tai työkaluna mahdollisen seurannan toteuttamisessa. Lisäksi opinnäytetyö on kattava kuvaus perustutkimuksen tekemisestä kyselymenetelmää aineistonkeruussa käyttäen.