Sosiaalisen median kehittämissuunnitelma: Ovv-Asuntopalvelut Joensuu
Kekkonen, Henna (2020)
Kekkonen, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052060
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Sosiaalisen median kehittämissuunnitelma Ovv-Asuntopalvelut Joensuulle. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tavoitteena oli laatia sosiaalisen median kehittämissuunnitelma toimeksiantajalle, jonka avulla toimeksiantaja pystyy julkaisemaan sosiaalisen median sivustoilleen oikeanlaista sisältöä, tavoittaakseen potentiaalisia asiakkaita sosiaalisen median kautta. Työ tehtiin, koska toimeksiantaja halusi hyödyntää sosiaalista mediaa enemmän markkinointiviestinnässä. Tämä työ oli tarpeellinen, koska toimeksiantajalla ei ennestään ollut selvää strategiasuunnitelmaa sosiaaliseen mediaan. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia sosiaalisen median kanavia on olemassa, minkälaisia ovat niiden käyttäjäryhmät sekä minkälaiset julkaisut toimivat eri kanavilla.
Työ tehtiin keräämällä vahva teoreettinen viitekehys markkinoinnista, digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median strategiasta, sekä sosiaalisen median kanavakohtaisista strategioista. Lisäksi käytiin läpi, miksi paikallinen hakukoneoptimointi on tärkeää kiinteistövälitysalalla. Aineistona käytettiin asiantuntijoiden blogeja, sekä kirjallisuutta.
Työn lopputuloksena syntyi sosiaalisen median kehittämissuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää liiketoiminnassaan. Suunnitelmassa on käyty läpi tarkemmin minkälaiset sisältöstrategiat toimivat eri sosiaalisen median kanavilla. Kanavat on valittu mitkä toimivat erityisesti Joensuun alueella, eli paikallisessa ympäristössä. Merkittävin tulos suunnitelmassa oli, että kanavakohtainen sisältöstrategia on erittäin tärkeä osa sosiaalisen median strategiaa, jotta saadaan asetetut tavoitteet saavutettua.
Lopputuloksena syntyi käyttökelpoinen suunnitelma kohdeyritykselle, jonka avulla he voivat luoda parempaa brändikuvaa sosiaalisessa mediassa, sekä kehittää heidän sisältöstrategiaansa neuvojen avulla. Tarkoitus oli antaa kohdeyritykselle neuvoja, miten he voivat hyödyntää sosiaalista mediaa yrityksen markkinointiviestinnässä.
Työ tehtiin keräämällä vahva teoreettinen viitekehys markkinoinnista, digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median strategiasta, sekä sosiaalisen median kanavakohtaisista strategioista. Lisäksi käytiin läpi, miksi paikallinen hakukoneoptimointi on tärkeää kiinteistövälitysalalla. Aineistona käytettiin asiantuntijoiden blogeja, sekä kirjallisuutta.
Työn lopputuloksena syntyi sosiaalisen median kehittämissuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää liiketoiminnassaan. Suunnitelmassa on käyty läpi tarkemmin minkälaiset sisältöstrategiat toimivat eri sosiaalisen median kanavilla. Kanavat on valittu mitkä toimivat erityisesti Joensuun alueella, eli paikallisessa ympäristössä. Merkittävin tulos suunnitelmassa oli, että kanavakohtainen sisältöstrategia on erittäin tärkeä osa sosiaalisen median strategiaa, jotta saadaan asetetut tavoitteet saavutettua.
Lopputuloksena syntyi käyttökelpoinen suunnitelma kohdeyritykselle, jonka avulla he voivat luoda parempaa brändikuvaa sosiaalisessa mediassa, sekä kehittää heidän sisältöstrategiaansa neuvojen avulla. Tarkoitus oli antaa kohdeyritykselle neuvoja, miten he voivat hyödyntää sosiaalista mediaa yrityksen markkinointiviestinnässä.