Painotuotteiden verkkokaupan käytettävyys ja asiakasvirrat
Koski, Pinja (2011)
Koski, Pinja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046011
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia ja parantaa painotuotteita myyvän verkkokaupan toiminnallisuutta ja ohjata kehitystä versiosta 1.0 versioon 1.1. Verkkokauppa tarjoaa yritysasiakkaille mahdollisuuden tilata painettuja tuotteita ilman varsinaista yhteyttä painotalon henkilökuntaan. Palvelu on pitkälle automatisoitu verkkokauppa, jossa asiakas pääsee itse vaikuttamaan muun muassa työnsä kokoon, materiaaleihin ja jälkikäsittelyyn. Palvelusta on kaksi erilaista versiota: kaikille avoin verkkokauppa ja yrityksille suunnattu personoitu verkkokauppa.
Insinöörityössä tutkittiin myös Google Analyticsin tilastoja sivujen
kävijämääristä, hakusanoista ja markkinointimenetelmien vaikutuksesta
kävijämääriin. Google Analyticsin tietojen perusteella voitiin todeta
markkinoinnin olevan tärkeä osa tuotteen julkaisua ja suoraan sidoksissa
kävijämäärään. Tiedoista voitiin myös todeta hakusanojen tärkeys
internetmarkkinoinnissa.
Verkkokaupan käytettävyyden ongelmakohtia paikannettiin tekemällä
testitilauksia, kokeilemalla sivuston toiminnallisuuksia ja kuuntelemalla
asiakkaiden kommentteja palvelusta. Tutkimuksessa todettiin, että
verkkokauppa ei toiminut täysin ongelmitta asiakkaiden käytössä.
Käytettävyyttä oli parennettava ja asiakkaille oli tarjottava lisäohjeistuksia tai
henkilökohtaista neuvontaa. Tulosten perusteella palvelun sivukohtaisia ohjeita
tarkennettiin ja lisäksi laadittiin laajempia ladattavia käyttöohjeita.
Palvelun jatkokehittämisen tueksi laadittiin tärkeysjärjestykseen asetettu luettelo
korjausta vaativista toimenpiteistä. Luettelon pohjalta verkkokaupan
jatkokehitystä voidaan tehostaa tulevaisuudessa.
Yritykselle personoitua verkkokauppaa varten tehtiin lomake myynnin tueksi.
Lomakkeen tarkoituksena on helpottaa asiakaskohtaisen verkkokaupan
valmistamista ja toimia muistilistana tiedoista, joita asiakkaalta täytyy saada
ennen toteutusta.
Insinöörityössä tutkittiin myös Google Analyticsin tilastoja sivujen
kävijämääristä, hakusanoista ja markkinointimenetelmien vaikutuksesta
kävijämääriin. Google Analyticsin tietojen perusteella voitiin todeta
markkinoinnin olevan tärkeä osa tuotteen julkaisua ja suoraan sidoksissa
kävijämäärään. Tiedoista voitiin myös todeta hakusanojen tärkeys
internetmarkkinoinnissa.
Verkkokaupan käytettävyyden ongelmakohtia paikannettiin tekemällä
testitilauksia, kokeilemalla sivuston toiminnallisuuksia ja kuuntelemalla
asiakkaiden kommentteja palvelusta. Tutkimuksessa todettiin, että
verkkokauppa ei toiminut täysin ongelmitta asiakkaiden käytössä.
Käytettävyyttä oli parennettava ja asiakkaille oli tarjottava lisäohjeistuksia tai
henkilökohtaista neuvontaa. Tulosten perusteella palvelun sivukohtaisia ohjeita
tarkennettiin ja lisäksi laadittiin laajempia ladattavia käyttöohjeita.
Palvelun jatkokehittämisen tueksi laadittiin tärkeysjärjestykseen asetettu luettelo
korjausta vaativista toimenpiteistä. Luettelon pohjalta verkkokaupan
jatkokehitystä voidaan tehostaa tulevaisuudessa.
Yritykselle personoitua verkkokauppaa varten tehtiin lomake myynnin tueksi.
Lomakkeen tarkoituksena on helpottaa asiakaskohtaisen verkkokaupan
valmistamista ja toimia muistilistana tiedoista, joita asiakkaalta täytyy saada
ennen toteutusta.