Servitörernas uppfattning om sin yrkesroll.
Lithén, Annika (2011)
Lithén, Annika
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198685
Tiivistelmä
Ravintolan asiakkaat ovat muuttuneet vaativammiksi. He etsivät paitsi hyvää ruokaa ja valpasta henkilökuntaa myös gastronomisia elämyksiä ja tunne-elämyksiä. Tavoitteena on selvittää millaiset käsitykset tarjoilijoilla on heidän työrooleistaan. Mitkä taidot, ja ominaisuudet he omaavat sekä minkälaisissa rooleissa he esiintyvät tarjotakseen hyvää palvelua? Olen halunnut antaa syventävän kuvan tarjoilijan moniulotteisesta työroolista, ja siten luoda parempi ymmärrys työtä kohtaan. Toivon mukaan, kun tietoisuus näistä lisääntyy myös ammattiylpeys kasvaa sekä ammatin arvostus paranee. Palvelu voidaan kuvailla halulla auttaa ja tyydyttää asiakkaiden tarpeita. Asiakas arvioi palvelun laatua peilaamalla tilannetta odotuksiaan kohtaan. Myös myyntityö on iso osa tarjoilijan työtä. Tarjoilijan on onnistuttava luomaan luottamuksellinen suhde asiakkaaseen juuri ”totuuden hetkellä”, jotta onnistuisi myös myyntiyössään. Antaakseen hyvää palvelua täytyy pystyä muokkaamaan käytöstään tilanteeseen sopivaksi. Ravintolaomistajat painottivat ensitapaamisen tärkeyttä, kun asiakkaat astuvat ovesta sisään ravintolaan. He pitivät ensivaikutelmaa, ympäristöä ja henkilökohtaista kohtaamista ratkaisevina, kun asiakkaat arvioivat ravintolakäyntiään. Tarjoilijoiden omasta mielestä heidän tärkein työnsä on antaa hyvää palvelua asiakkailleen. He pitävät tärkeänä asiakkaan viihtymistä, ja haluavat auttaa häntä. Tarjoilijat eivät pystyneet kuvailemaan sanallisesti taitoja ja ominaisuuksia, joita tarvitsevat työssään, kuten ravintolaomistajat pystyivät. Sen sijaan he osasivat assosiaatioiden kautta antaa hyvin laajan kuvan ammatin vaatimuksista ja rooleista.