RAILOMUODON VAIKUTUS 500 MPA OFFSHORE- TERÄKSEN HITSIN ISKUSITKEYTEEN
Juvonen, Ville; Juvonen, Ville (2020)
Juvonen, Ville
Juvonen, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052093
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin SSAB Europe Oy:lle. Työn tavoitteena oli tutkia 500 MPa lujuusluokan offshore-teräksen hitsausta ja ominaisuuksia.
Hitsauksen ongelmana kerrottiin olevan ½ V-railon hitsin keskikohta, jossa teräksen iskusitkeys on aikaisemmissa tutkimuksissa havaittu alentuneen. Tässä työssä tarkoituksena oli tutkia, onko railon muodolla vaikutusta parempaan hitsin iskusitkeyteen sekä muihin ominaisuuksiin.
Työssä perehdyttiin offshore-terästen käyttöön ja niiden ominaisuuksiin. Työssä tutustuttiin myös terästen aineenkoetuskokeisiin sekä MIG/MAG hitsaukseen. Työssä suoritettujen rikkovien aineenkoetuskokeiden perusteella saatiin käsitys, oliko testattavan olevalla railomuodolla vaikutusta hitsin iskusitkeyteen ja muihin mekaanisiin ominaisuuksiin.
Hitsauksen ongelmana kerrottiin olevan ½ V-railon hitsin keskikohta, jossa teräksen iskusitkeys on aikaisemmissa tutkimuksissa havaittu alentuneen. Tässä työssä tarkoituksena oli tutkia, onko railon muodolla vaikutusta parempaan hitsin iskusitkeyteen sekä muihin ominaisuuksiin.
Työssä perehdyttiin offshore-terästen käyttöön ja niiden ominaisuuksiin. Työssä tutustuttiin myös terästen aineenkoetuskokeisiin sekä MIG/MAG hitsaukseen. Työssä suoritettujen rikkovien aineenkoetuskokeiden perusteella saatiin käsitys, oliko testattavan olevalla railomuodolla vaikutusta hitsin iskusitkeyteen ja muihin mekaanisiin ominaisuuksiin.