Voiko lasta haastatella tosissaan? : Lapsi toimittajan tietolähteenä
Viippola, Esa (2011)
Viippola, Esa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188567
Tiivistelmä
Uutisissa lapsi on harvoin uskottava tietolähde. Useimmiten lapsiakin käsittelevissä aiheissa asiantuntijana toimii joku muu kuin lapsi itse. Lapset joko nähdään epäluotettavina tai heidän haastattelemisensa koetaan erityisen vaikeaksi, mutta syystä riippumatta lopputulos on se, ettei lapsen ääni pääse kuuluviin.
Lasten asiantuntijuutta ei ole juuri pohdittu journalismin näkökulmasta, muuten kylläkin. Opinnäytetyöni teoreettinen tausta on kehityspsykologiassa ja erityisesti kognitiivis-konstruktivistisessa oppimiskäsityksessä. Esimerkkejä lasten asiantuntijuudesta ja sen esille tuomisesta löytyy sekä sosiaali- ja terveysalalta että tiedotusopin tutkimuksesta. Journalistisen näkemyksen lasten rooliin mediassa saan Mats Ekströmin moodimallin kautta.
Lasten haastattelemiseen suhtautumista selvitin Kalevan ja YLE Oulun toimituksissa tehdyillä kyselyillä ja neljän toimittajan teemahaastatteluilla. Selvityksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että suurelle osalle toimittajista lasten haastatteleminen on vaikeaa ja että lasten rooli mediassa on rajoittunut.
Haastattelujen perusteella toimittajat kyllä tiedostavat lasten asiantuntijuuden, mutta jostain syystä se näkyy tiedotusvälineissä vain harvoin. Vaikka opinnäytetyöni ei tätä mysteeriä pystynytkään avaamaan, ovat sekä muilta tieteenaloilta poimitut oivallukset että haastatteluista saadut neuvot suureksi avuksi kaikille lapsien kanssa tekemisiin päätyville toimittajille.
Lasten asiantuntijuutta ei ole juuri pohdittu journalismin näkökulmasta, muuten kylläkin. Opinnäytetyöni teoreettinen tausta on kehityspsykologiassa ja erityisesti kognitiivis-konstruktivistisessa oppimiskäsityksessä. Esimerkkejä lasten asiantuntijuudesta ja sen esille tuomisesta löytyy sekä sosiaali- ja terveysalalta että tiedotusopin tutkimuksesta. Journalistisen näkemyksen lasten rooliin mediassa saan Mats Ekströmin moodimallin kautta.
Lasten haastattelemiseen suhtautumista selvitin Kalevan ja YLE Oulun toimituksissa tehdyillä kyselyillä ja neljän toimittajan teemahaastatteluilla. Selvityksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että suurelle osalle toimittajista lasten haastatteleminen on vaikeaa ja että lasten rooli mediassa on rajoittunut.
Haastattelujen perusteella toimittajat kyllä tiedostavat lasten asiantuntijuuden, mutta jostain syystä se näkyy tiedotusvälineissä vain harvoin. Vaikka opinnäytetyöni ei tätä mysteeriä pystynytkään avaamaan, ovat sekä muilta tieteenaloilta poimitut oivallukset että haastatteluista saadut neuvot suureksi avuksi kaikille lapsien kanssa tekemisiin päätyville toimittajille.