Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Voiko lasta haastatella tosissaan? : Lapsi toimittajan tietolähteenä

Viippola, Esa (2011)

 
Avaa tiedosto
Viippola_Esa.pdf (507.8Kt)
Lataukset: 


Viippola, Esa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188567
Tiivistelmä
Uutisissa lapsi on harvoin uskottava tietolähde. Useimmiten lapsiakin käsittelevissä aiheissa asiantuntijana toimii joku muu kuin lapsi itse. Lapset joko nähdään epäluotettavina tai heidän haastattelemisensa koetaan erityisen vaikeaksi, mutta syystä riippumatta lopputulos on se, ettei lapsen ääni pääse kuuluviin.

Lasten asiantuntijuutta ei ole juuri pohdittu journalismin näkökulmasta, muuten kylläkin. Opinnäytetyöni teoreettinen tausta on kehityspsykologiassa ja erityisesti kognitiivis-konstruktivistisessa oppimiskäsityksessä. Esimerkkejä lasten asiantuntijuudesta ja sen esille tuomisesta löytyy sekä sosiaali- ja terveysalalta että tiedotusopin tutkimuksesta. Journalistisen näkemyksen lasten rooliin mediassa saan Mats Ekströmin moodimallin kautta.

Lasten haastattelemiseen suhtautumista selvitin Kalevan ja YLE Oulun toimituksissa tehdyillä kyselyillä ja neljän toimittajan teemahaastatteluilla. Selvityksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että suurelle osalle toimittajista lasten haastatteleminen on vaikeaa ja että lasten rooli mediassa on rajoittunut.

Haastattelujen perusteella toimittajat kyllä tiedostavat lasten asiantuntijuuden, mutta jostain syystä se näkyy tiedotusvälineissä vain harvoin. Vaikka opinnäytetyöni ei tätä mysteeriä pystynytkään avaamaan, ovat sekä muilta tieteenaloilta poimitut oivallukset että haastatteluista saadut neuvot suureksi avuksi kaikille lapsien kanssa tekemisiin päätyville toimittajille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste