Retardation-menetelmän käyttö tahtikoneiden koestuksessa
Suni, Jouni (2011)
Suni, Jouni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107008
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin IEC 60034-2 -sarjan standardissa määriteltyä Retardation-menetelmää ja sen käyttöä suurten tahtikoneiden häviöiden määrittämiseen. Lisäksi selvitettiin Retardation-menetelmän käyttömahdollisuuksia ja sen tuomia etuja mahdollisena uutena tahtikoneiden testausmenetelmänä ABB Oy:n Helsingin sähkökonetehtaan tahtikoneiden lopputestauksessa. Työn tilaajana toimi ABB Oy Moottorit ja Generaattorit -yksikön tahtikoneiden koestamo.
Retardation-menetelmän tutkiminen aloitettiin perehtymällä menetelmään liittyviin standardeihin IEC 60034-2-1 ja IEC 60034-2-2. Standardeista saatiin kattavat tiedot menetelmästä ja siihen liittyvistä testeistä ja häviöiden laskemisesta.
Seuraavaksi suoritettiin Retardation-menetelmällä testikoestus tahtimoottorille, jonka häviöt oli aikaisemmin laskettu nykyisen Calibrated-machine test -menetelmän avulla. Näiden kahden menetelmän avulla laskettuja tahtikoneen kokonaishäviöitä vertailtiin tuloksia analysoitaessa.
Testikoestuksen ja laskettujen häviöiden perusteella Retardation-menetelmän todettiin soveltuvan hyvin tahtikoneiden häviöiden määrittämiseen. Menetelmän avulla saatiin luotettavasti laskettua testattavalle tahtikoneelle häviöt, ja todettiin niiden olevan vertailukelpoisia nykyisen menetelmän avulla laskettujen vastaavien häviöiden kanssa.
Retardation-menetelmän käyttöönotto ABB Oy:n Helsingin sähkökonetehtaan tahtikoneiden lopputestauksessa ei kuitenkaan ole tarpeellista, sillä nykyisen koestuskapasiteetin todettiin olevan riittävä. Tämä insinöörityö toimii hyvänä perustana menetelmän käyttöönotolle tulevaisuudessa.
Retardation-menetelmän tutkiminen aloitettiin perehtymällä menetelmään liittyviin standardeihin IEC 60034-2-1 ja IEC 60034-2-2. Standardeista saatiin kattavat tiedot menetelmästä ja siihen liittyvistä testeistä ja häviöiden laskemisesta.
Seuraavaksi suoritettiin Retardation-menetelmällä testikoestus tahtimoottorille, jonka häviöt oli aikaisemmin laskettu nykyisen Calibrated-machine test -menetelmän avulla. Näiden kahden menetelmän avulla laskettuja tahtikoneen kokonaishäviöitä vertailtiin tuloksia analysoitaessa.
Testikoestuksen ja laskettujen häviöiden perusteella Retardation-menetelmän todettiin soveltuvan hyvin tahtikoneiden häviöiden määrittämiseen. Menetelmän avulla saatiin luotettavasti laskettua testattavalle tahtikoneelle häviöt, ja todettiin niiden olevan vertailukelpoisia nykyisen menetelmän avulla laskettujen vastaavien häviöiden kanssa.
Retardation-menetelmän käyttöönotto ABB Oy:n Helsingin sähkökonetehtaan tahtikoneiden lopputestauksessa ei kuitenkaan ole tarpeellista, sillä nykyisen koestuskapasiteetin todettiin olevan riittävä. Tämä insinöörityö toimii hyvänä perustana menetelmän käyttöönotolle tulevaisuudessa.