Sähköautojen lataustekniikat
Kuisma, Jukka (2011)
Kuisma, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066401
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin eroja lataustekniikoiden välillä siltä osin, kun ne vaikuttavat sähkönlaatuun kiinteistössä. Työssä kartoitettiin sähköauton tekniikkaa siltä osin, kun se vaikuttaa lataamiseen. Oppilaitoksen sähköosasto suoritti sähköteknisiä mittauksia sähköautojen latausvirtaan. Mittaustuloksien pohjalta arvioitiin sähköautojen soveltuvuutta nykyisiin liikekiinteistöihin, kauppakeskuksiin ja asuinalueisiin sähkönlaadun näkökulmasta.
Työssä havaittiin, että nykyisillä lataustekniikoilla saadaan laturi ottamaan verkosta sini-muotoista virtaa käyttäen aktiivista tehokertoimen korjausta. Mittauksissa ilmeni, että sähkönlaadun näkökulmasta katsottuna markkinoilta löytyy myös huonoja lataustekniikoita.
Latausverkostoa voidaan laajentaa kiinteistöihin. Suuren lataustehon takia latausta voidaan joutua ohjaamaan.
Työssä tultiin siihen tulokseen, että litium-pohjaiset akkutyypit kattavat lähitulevaisuuden akkutarpeet. Akustoa hallitaan akkujen hallintajärjestelmällä, joka toimii latauksen ohjauksena.
Työssä havaittiin, että nykyisillä lataustekniikoilla saadaan laturi ottamaan verkosta sini-muotoista virtaa käyttäen aktiivista tehokertoimen korjausta. Mittauksissa ilmeni, että sähkönlaadun näkökulmasta katsottuna markkinoilta löytyy myös huonoja lataustekniikoita.
Latausverkostoa voidaan laajentaa kiinteistöihin. Suuren lataustehon takia latausta voidaan joutua ohjaamaan.
Työssä tultiin siihen tulokseen, että litium-pohjaiset akkutyypit kattavat lähitulevaisuuden akkutarpeet. Akustoa hallitaan akkujen hallintajärjestelmällä, joka toimii latauksen ohjauksena.