Synnyttäjän psykososiaalinen tukeminen synnytyksen aikana : PowerPoint-materiaali kätilötyön opetusta varten
Ilmarinen, Noora; Krogell, Jenni (2011)
Ilmarinen, Noora
Krogell, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127571
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on synnyttäjän psykososiaalinen tukeminen synnytyksen aikana. Tarkoituksena on toteuttaa PowerPoint-materiaali Metropolia ammattikorkeakoulun kätilötyön opetusta varten. Materiaali tulee osaksi syntymän hoitotyön opintokokonaisuutta. Opinnäytetyön tavoitteena on saada kätilöopiskelijoille näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa psykososiaalisen tuen tärkeydestä synnytyksen hoidossa sekä konkreettisia keinoja tukea synnyttäjää. Opetusmateriaalin avulla opiskelija tulee paremmin tietoiseksi psykososiaalisen tuen tärkeydestä ja osaa soveltaa tietoa käytäntöön. Opinnäytetyö on osa Hyvä syntymä-hanketta.
Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. PowerPoint-materiaali pohjautuu tutkittuun tietoon. Teoreettiseksi tietoperustaksi on valittu otsikoiden ja tiivistelmien perusteella opinnäytetyön aiheeseen sopivimmat tutkimukset ja artikkelit, jotka on löydetty tietokannoista Medic ja Cinahl. Lisäksi työssä on käytetty raportteja, suosituksia ja oppikirjoja, jotka ovat löytyneet Helmet- ja MetCat-tietokannoista sekä käsihaulla. Tiedonhaussa on rajattu pois ennen vuotta 2000 julkaistu aineisto. Työn alkuvaiheessa on kartoitettu Metropolia ammattikorkeakoulun syntymän hoitotyön opetuksessa tällä hetkellä käytössä olevaa materiaalia synnyttäjän tukemisesta. Samalla on selvitetty, millaiselle materiaalille on tarvetta syntymän aikaisen hoitotyön opetuksessa. Opetusmateriaalin sisältö, rakenne ja ilmaisu on suunniteltu yhteistyössä syntymän hoitotyön opettajan kanssa niin, että se soveltuu syntymän hoitotyön opintokokonaisuuteen. Diasarjan lisäksi opettaja saa käyttöönsä opinnäytetyön teoriaosasta koostetun kirjallisen materiaalin opetuksensa tueksi ja jaettavaksi opiskelijoille. Tutkimusten mukaan kätilöopiskelijat eivät tunne olevansa valmiita käytännön harjoittelun emotionaalisiin haasteisiin ja opiskelijoiden kokemuksen mukaan opiskelussa keskitytään ensisijaisesti työn tekniseen toteutukseen vuorovaikutustaitojen sijaan. Opetusmateriaalin avulla kätilöopiskelijat saavat näyttöön perustuvaa tietoa psykososiaalisesta tuesta ja sen tärkeydestä. Osaaminen syvenee käytännön harjoittelussa, jossa opiskelijat soveltavat oppimaansa teoriatietoa käytäntöön. Tästä on suuri hyöty opiskelijan ammatillisen kasvun kannalta.
Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. PowerPoint-materiaali pohjautuu tutkittuun tietoon. Teoreettiseksi tietoperustaksi on valittu otsikoiden ja tiivistelmien perusteella opinnäytetyön aiheeseen sopivimmat tutkimukset ja artikkelit, jotka on löydetty tietokannoista Medic ja Cinahl. Lisäksi työssä on käytetty raportteja, suosituksia ja oppikirjoja, jotka ovat löytyneet Helmet- ja MetCat-tietokannoista sekä käsihaulla. Tiedonhaussa on rajattu pois ennen vuotta 2000 julkaistu aineisto. Työn alkuvaiheessa on kartoitettu Metropolia ammattikorkeakoulun syntymän hoitotyön opetuksessa tällä hetkellä käytössä olevaa materiaalia synnyttäjän tukemisesta. Samalla on selvitetty, millaiselle materiaalille on tarvetta syntymän aikaisen hoitotyön opetuksessa. Opetusmateriaalin sisältö, rakenne ja ilmaisu on suunniteltu yhteistyössä syntymän hoitotyön opettajan kanssa niin, että se soveltuu syntymän hoitotyön opintokokonaisuuteen. Diasarjan lisäksi opettaja saa käyttöönsä opinnäytetyön teoriaosasta koostetun kirjallisen materiaalin opetuksensa tueksi ja jaettavaksi opiskelijoille. Tutkimusten mukaan kätilöopiskelijat eivät tunne olevansa valmiita käytännön harjoittelun emotionaalisiin haasteisiin ja opiskelijoiden kokemuksen mukaan opiskelussa keskitytään ensisijaisesti työn tekniseen toteutukseen vuorovaikutustaitojen sijaan. Opetusmateriaalin avulla kätilöopiskelijat saavat näyttöön perustuvaa tietoa psykososiaalisesta tuesta ja sen tärkeydestä. Osaaminen syvenee käytännön harjoittelussa, jossa opiskelijat soveltavat oppimaansa teoriatietoa käytäntöön. Tästä on suuri hyöty opiskelijan ammatillisen kasvun kannalta.