Työ ja arviointi samaan pataan! : soivat ja toiminnalliset työtavat musiikin perusteiden arvioinnissa
Steinby, Nina (2011)
Steinby, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168191
Tiivistelmä
Musiikin perusteiden oppisisällöt ja tavoitteet ymmärretään ammattikeskusteluissa aiempaa laajemmin. Soivien ja toiminnallisten työtapojen käyttö opetuksessa yleistyy ja nostaa esiin ristiriidan: perinteiset arviointikäytännöt uhkaavat jäädä oppilaiden tekemästä työstä irralliseksi ilmiöksi. Opinnäytetyössä perustellaan kokonaisarvioinnin ja joustavien käytäntöjen tarvetta musiikin perusteiden opetuksessa. Arviointi kaipaa uudistamista, jotta se voisi palvella oppilaan tekemää työtä ja opetuksessa käytettäviä työtapoja.
Opinnäytetyö esittää, kuinka arviointi ja työ voidaan yhdistää musiikillisesti mielekkääksi kokonaisuudeksi sekä tarjoaa konkreettisia ratkaisuehdotuksia arviointikäytäntöjen uudistamiseksi käytännön opetustyössä. Arviointia puretaan käsitteenä ja jäsennetään vastaamaan soivien ja toiminnallisten työtapojen sekä kokonaisvaltaisen oppilasarvioinnin käyttöä. Arviointisanojen sisältöä on määritelty sopimaan musiikin perusteiden opetukseen.
Työtä varten haastateltiin neljää alaansa kehittävää musiikin perusteiden opettajaa. Opettajahaastattelut käsittelivät soivia ja toiminnallisia työtapoja, oppilaan ja opettajan henkilökohtaista tapaamista sekä arviointikäytäntöjä. Haastattelutulosten mukaan soivia ja toiminnallisia työtapoja käytetään osin jo runsaasti ja uudistavia arviointikäytäntöjä kehitetään. Oppilaiden yksilöllisiä vahvuuksia halutaan tukea. Musiikin perusteiden opettajilla on halua ja asiantuntemusta työtapa- ja arviointikäytäntöjen uudistamisen suunnitteluun ja toteutukseen. Työnantaja voi tukea uudistuspyrkimyksiä merkittävästi. Yhteisöllinen ammatillinen toiminta koetaan tärkeäksi osaksi ammatillista kehittämistyötä.
Opinnäytetyöhön kuuluu ammatillinen verkkosivusto, joka tarjoaa haastatteluaineistosta työtapojen, työvälineiden ja uudistavien arviointikäytäntöjen kuvauksia musiikin perusteiden opetukseen. Verkkosivusto on rakennettu musiikin perusteiden opettajien käytännön opetustyön avuksi. Sivuston tarkoitus on kerätä ja jakaa opetusideoita yhteiseen ammatilliseen käyttöön. Sivusto pyrkii edistämään soivien ja toiminnallisten työtapojen käyttöä kokonaisarvioinnissa ammatillisen yhteisöllisyyden keinoin.
Valtakunnalliseen uudistamistyöhön tarvitaan laajaa yhteisöllistä toimintaa toimijoiden ja päättävien tahojen kesken. Opinnäytetyö voi osallistua uudistusten yhteissuunnitteluun.
Opinnäytetyö esittää, kuinka arviointi ja työ voidaan yhdistää musiikillisesti mielekkääksi kokonaisuudeksi sekä tarjoaa konkreettisia ratkaisuehdotuksia arviointikäytäntöjen uudistamiseksi käytännön opetustyössä. Arviointia puretaan käsitteenä ja jäsennetään vastaamaan soivien ja toiminnallisten työtapojen sekä kokonaisvaltaisen oppilasarvioinnin käyttöä. Arviointisanojen sisältöä on määritelty sopimaan musiikin perusteiden opetukseen.
Työtä varten haastateltiin neljää alaansa kehittävää musiikin perusteiden opettajaa. Opettajahaastattelut käsittelivät soivia ja toiminnallisia työtapoja, oppilaan ja opettajan henkilökohtaista tapaamista sekä arviointikäytäntöjä. Haastattelutulosten mukaan soivia ja toiminnallisia työtapoja käytetään osin jo runsaasti ja uudistavia arviointikäytäntöjä kehitetään. Oppilaiden yksilöllisiä vahvuuksia halutaan tukea. Musiikin perusteiden opettajilla on halua ja asiantuntemusta työtapa- ja arviointikäytäntöjen uudistamisen suunnitteluun ja toteutukseen. Työnantaja voi tukea uudistuspyrkimyksiä merkittävästi. Yhteisöllinen ammatillinen toiminta koetaan tärkeäksi osaksi ammatillista kehittämistyötä.
Opinnäytetyöhön kuuluu ammatillinen verkkosivusto, joka tarjoaa haastatteluaineistosta työtapojen, työvälineiden ja uudistavien arviointikäytäntöjen kuvauksia musiikin perusteiden opetukseen. Verkkosivusto on rakennettu musiikin perusteiden opettajien käytännön opetustyön avuksi. Sivuston tarkoitus on kerätä ja jakaa opetusideoita yhteiseen ammatilliseen käyttöön. Sivusto pyrkii edistämään soivien ja toiminnallisten työtapojen käyttöä kokonaisarvioinnissa ammatillisen yhteisöllisyyden keinoin.
Valtakunnalliseen uudistamistyöhön tarvitaan laajaa yhteisöllistä toimintaa toimijoiden ja päättävien tahojen kesken. Opinnäytetyö voi osallistua uudistusten yhteissuunnitteluun.