Lauluyhtyejohtajan muistilista
Kiviharju, Heidi (2011)
Kiviharju, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198631
Tiivistelmä
Tämän työn fokuksena on luoda yleiskatsaus lauluyhtyejohtajan työhön ja laatia aloittelevalle ohjaajalle pieni muistilista, jota hän voisi käyttää hyväkseen tulevissa työtilanteissaan. Teksti koostu viidestä osiosta, jotka käsittelevät lauluyhtyettä ja sen ohjausta eri näkökulmista. Materiaalina käytin sekä kirjallisia lähteitä että omakohtaista kokemusta lauluyhtyeiden kanssa työskentelemisestä. Ensimmäinen osio pohtii ihmisääntä soittimena ja miten lauluyhtye eroaa luonteeltaan kuorosta. Toisessa osiossa tarkastellaan millaisia ominaisuuksia hyvällä johtajalla voisi olla. Itse muistilista toteutuu kolmannessa osiossa, jossa katsotaan miten uuteen sovitukseen voi lähteä tutustumaan, sekä johtajana että harjoituksessa laulajien kanssa.
Lyöntitekniikkaan pureudutaan seuraavassa osiossa, joka sisältää yleisimmät lyöntikuviot lyhyine selityksineen. Viimeiseksi rakennetaan näiden suositusten pohjalta lauluharjoituskerta nuorista koostuvalle lauluyhtyeelle. Koen, että työ tarjoaa uusille johtajille ajattelemisen arvoista materiaalia, joka auttaisi välttämään harjoituksissa pahimmat sudenkuopat. Lista voisi toimia myös kokeneille johtajille pienenä muistinvirkistäjänä. Toivoisinkin että lukijalle, kuten kirjoittajalle, heräisi työn pohjalta laajempi kiinnostus ihmisäänen kanssa työskentelemiseen ja näkemys siitä miten monipuolinen soitin se on.
Lyöntitekniikkaan pureudutaan seuraavassa osiossa, joka sisältää yleisimmät lyöntikuviot lyhyine selityksineen. Viimeiseksi rakennetaan näiden suositusten pohjalta lauluharjoituskerta nuorista koostuvalle lauluyhtyeelle. Koen, että työ tarjoaa uusille johtajille ajattelemisen arvoista materiaalia, joka auttaisi välttämään harjoituksissa pahimmat sudenkuopat. Lista voisi toimia myös kokeneille johtajille pienenä muistinvirkistäjänä. Toivoisinkin että lukijalle, kuten kirjoittajalle, heräisi työn pohjalta laajempi kiinnostus ihmisäänen kanssa työskentelemiseen ja näkemys siitä miten monipuolinen soitin se on.