Marknadsplanens betydelse för ett småföretag : Fallstudie om Maxmo Hembageris marknadsplanering
Norrlin-Asplund, Maria (2011)
Norrlin-Asplund, Maria
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208969
Tiivistelmä
Att göra upp en marknadsplanering för ett småföretag är ett hinder, eftersom de inte inser betydelsen med det. Marknadsplanering innebär för en småföretagare svåra ord, det är tidsomfattande och ett krävande arbete. En småföretagare är duktig på sin sak, han kan producera sin produkt, klara av sina kunder, bemöta efterfrågan och lyckas med lönsamheten. Det som företagaren kanske inte reflekterar över, eller ens vet om att han borde tänka på, är att hur han skall nå de mål han behöver för att företaget skall växa. Han kanske inte vet inte vilka saker han bör koncentrera sig på för att klara av de hinder och utmaningar som kommer emot. Genom att börja med att sätta sig ner och svara på de frågor som finns strukturerade i en marknadsplan kan företagaren ta sitt företag till en högre nivå och nå uppsatta mål. Att sätta upp ett mål kan vara ett stort steg för företagaren. Men genom att åtminstone börja fundera på ett mål som kan nås inom 6 månader kan företagaren inse betydelsen av att planera och lägga upp en strategi för sitt företag. Som företagare har man en vision – men kan man säga det i ord? Har man möjlighet att växa, vad finns det för utmaningar för företaget? Vem är ens kunder, vilka kunder vill företaget ha? Var finns kunderna? Vad har de för behov? Vad är ett behov? Genom att analysera dessa enkla frågor kan företaget ändra strategi och anpassa sig till kundernas behov. Konkurrenter finns till alla företag, men det företagaren ofta glömmer bort att se på är substituten. Företaget bör även fundera på vad de har som kunderna uppfattar som värdefullt. När företaget skall fundera på marknadsmixen är det att föredra att ta utomstående hjälp, dels för att företagaren kanske inte är så kreativ, eller så har han helt enkelt inte tid eller lust att fundera på sådana saker. Eftersom den sociala marknadsföringen har tagit över en stor del av de ”vanliga annonserna” är det viktigt att företagaren vågar fråga hjälp av de som kan denna sak. Försäljningsplanering är även en viktig aspekt, företagaren bör förstå och inse betydelsen över kundens livscykel. Företagaren bör även reflektera över ett fungerande CRM system som kan hjälpa honom i verksamheten.