Verkkosivujen kehittäminen osana yrityksen markkinointiviestintää : Case: Duetto Oy
Jääskeläinen, Tiina (2011)
Jääskeläinen, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239043
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, kuinka Duetto Oy ja muut samalla alalla toimivat yritykset panostavat verkkosivuihin ja antaa tulosten perusteella kehitysehdotuksia verkkosivujen parantamiseksi.Tutkimuksen päätehtävänä on Duetto Oy:n verkkosivujen kehittäminen. Alaongelmiksi määrittelin seuraavat kysymykset: kuinka toimeksiantajayrityksen kilpailijat ja muut samalla alalla toimivat yritykset panostavat verkkosivuihin ja kuinka yritykset ovat panostaneet hakukonelöydettävyyteen, yritysten etusivuihin ja kanta-asiakastoiminnan näkyvyyteen verkkosivuilla. Tutkimuksen tavoitteena on saada Duetto Oy:n verkkosivuille kehitysideoita.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimus suoritettiin benchmarkingin ja vapaan havainnoinnin avulla. Tutkimus suoritettiin talvella 2011. Tutkimukseen valittiin yksitoista vaatteiden myyntiin erikoistuvaa yritystä toimeksiantajayritys mukaan lukien. Tutkimuksessa käsitellään teoreettisesti markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointiviestintää. Sen jälkeen tarkastellaan benchmarkingin avulla verkkosivujen löydettävyyttä, etusivujen elementtejä sekä verkko-osoitteita. Osioita tarkasteltiin etukäteen määriteltyjen kriteerien avulla. Vapaata havainnointia käytettiin analysoitaessa kanta-asiakastoiminnan näkyvyyttä verkkosivuilla sekä etsittäessä huomiota herättäviä elementtejä yritysten verkkosivuilta. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella annetaan kehitysehdotuksia Duetto Oy:n verkkosivuille.
Tutkimus tulosten perusteella voidaan päätellä, että yritykset panostavat löydettävyyteen verkossa yritysten koosta tai paikasta riippumatta. Neljä yritystä oli panostanut löydettävyyteen selkeästi parhaiten. Elementit, joita suositellaan etusivuille löytyi suurimmalta osalta yrityksistä. Seitsemän yritystä oli panostanut kanta-asiakastoiminnan näkyvyyteen verkkosivuillaan. Verkko-osoitteiden analysointi paljasti sen, että kymmenen yritystä käyttää verkko-osoitteessaan suoraan yrityksen nimeä. Useammat yritykset olivat ottaneet sosiaalisen median osaksi toimintaansa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimus suoritettiin benchmarkingin ja vapaan havainnoinnin avulla. Tutkimus suoritettiin talvella 2011. Tutkimukseen valittiin yksitoista vaatteiden myyntiin erikoistuvaa yritystä toimeksiantajayritys mukaan lukien. Tutkimuksessa käsitellään teoreettisesti markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointiviestintää. Sen jälkeen tarkastellaan benchmarkingin avulla verkkosivujen löydettävyyttä, etusivujen elementtejä sekä verkko-osoitteita. Osioita tarkasteltiin etukäteen määriteltyjen kriteerien avulla. Vapaata havainnointia käytettiin analysoitaessa kanta-asiakastoiminnan näkyvyyttä verkkosivuilla sekä etsittäessä huomiota herättäviä elementtejä yritysten verkkosivuilta. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella annetaan kehitysehdotuksia Duetto Oy:n verkkosivuille.
Tutkimus tulosten perusteella voidaan päätellä, että yritykset panostavat löydettävyyteen verkossa yritysten koosta tai paikasta riippumatta. Neljä yritystä oli panostanut löydettävyyteen selkeästi parhaiten. Elementit, joita suositellaan etusivuille löytyi suurimmalta osalta yrityksistä. Seitsemän yritystä oli panostanut kanta-asiakastoiminnan näkyvyyteen verkkosivuillaan. Verkko-osoitteiden analysointi paljasti sen, että kymmenen yritystä käyttää verkko-osoitteessaan suoraan yrityksen nimeä. Useammat yritykset olivat ottaneet sosiaalisen median osaksi toimintaansa.