Kasvatuskumppanuus monikulttuuristen perheiden kanssa
Niare, Jaana (2011)
Niare, Jaana
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää päiväkodin työntekijöiden ajatuksia kasvatuskumppanuudesta monikulttuuristen perheiden kanssa. Tutkimusongelmina oli selvittää mitkä asiat ovat tärkeitä kasvatuskumppanuudessa monikulttuuristen perheiden kanssa, miten ja mihin eri asioihin kasvatuskumppanuus vaikuttaa, miten kasvatuskumppanuus eroaa suomalaisten ja monikulttuuristen välillä ja miten monikulttuuristen perheiden kanssa kasvatuskumppanuutta voisi parantaa.
Teoreettinen viitekehys muodostui päivähoidosta, kasvatuskumppanuudesta ja monikulttuurisuudesta. Tutkimus toteutettiin strukturoituna kvantitatiivisena kyselynä kahdessa vaasalaisessa päiväkodissa. Tutkimukseen vastasivat päiväkodin työntekijät. Vastausprosentti oli 78,6 %.
Tutkimuksessa tuli esille, että kasvatuskumppanuus monikulttuuristen perheiden kanssa eroaa suomalaisten perheiden kanssa tehtävästä kasvatuskumppanuudesta. Työ monikulttuuristen perheiden kanssa vie enemmän aikaa, vaatii parempia vuorovaikutustaitoja ja kieliongelmia on paljon. Kasvatuskumppanuuden kehittämiseen monikulttuuristen perheiden kanssa löytyy monia erilaisia keinoja, parhaina pidettiin ajan ja työkokemuksen tuomaa tietoutta, pienryhmätoiminnan, ajan ja koulutuksen lisäämistä.
Teoreettinen viitekehys muodostui päivähoidosta, kasvatuskumppanuudesta ja monikulttuurisuudesta. Tutkimus toteutettiin strukturoituna kvantitatiivisena kyselynä kahdessa vaasalaisessa päiväkodissa. Tutkimukseen vastasivat päiväkodin työntekijät. Vastausprosentti oli 78,6 %.
Tutkimuksessa tuli esille, että kasvatuskumppanuus monikulttuuristen perheiden kanssa eroaa suomalaisten perheiden kanssa tehtävästä kasvatuskumppanuudesta. Työ monikulttuuristen perheiden kanssa vie enemmän aikaa, vaatii parempia vuorovaikutustaitoja ja kieliongelmia on paljon. Kasvatuskumppanuuden kehittämiseen monikulttuuristen perheiden kanssa löytyy monia erilaisia keinoja, parhaina pidettiin ajan ja työkokemuksen tuomaa tietoutta, pienryhmätoiminnan, ajan ja koulutuksen lisäämistä.